fredag den 13. marts 2020

Læseanbefalinger til børnehavebørn


Normalt er det her en krimiblog. Det er det stadig, men i disse Corona-tider hvor de fleste af os må blive i vores hjem det meste af tiden, har vi også masser af tid sammen med vores børn. Der er mange ting man kan lave sammen og en af de ting er at læse gode bøger. 

Jeg arbejder til daglig som pædagog i en daginstitution. Jeg er i børnehaveafdelingen. I forbindelse med Covid19-lukningen af vores institution, lavede jeg et opslag til forældrene, for at hjælpe dem med at finde læsestof til den kommende tid derhjemme. Jeg har kopieret indlægget over til jer, for selvom det her er en krimiblog for voksne, så er mange af jer givetvis også forældre, som står ansigt til ansigt med et par uger hjemme sammen med jeres børn. Anbefalingerne er primært til forældre med børn i børnehavealderen og de yngste skolebørn. 

“Kære børnehaveforældre,

Nu hvor vi går en længere periode i møde, hvor vi alle sammen skal være hjemme og passe på os selv og hinanden, kan det måske være dejligt med forslag til hvad man skal læse for sine børn. En meget stor del af jeres børn er nemlig vilde med at læse. De kommer selv og spørger, om vi ikke skal læse. Ofte har de også selv forslag til bøger de gerne vil have læst. 

På den baggrund, har jeg oprettet et fotoalbum, hvor jeg har samlet en række bøger, som jeres børn er helt vilde med at læse lige nu. Bøgerne om Sallys far, Lasse-Leif, Villads fra Valby og Grydeklar, er alle bøger der også er sjove at læse som voksen. Bøger som man godt selv gider læse igen og igen og som har en god portion humor. Hvis man vælger Grydeklar, skal man lige være klar over, at der bandes en del i enkelte af historierne. Dog er de temmelig underholdende for både børn og voksne. 

Sebastian Kleins serie om dyr, er mange også virkelig glade for. Vi har slidt flere af dem op, fordi de er blevet læst så meget. Der findes også en quizbog fra Sebastian, som børnene synes er sjov. Ved at læse dyrebøgerne får de stor viden og interesse for dyr. 

Men ... bibliotekerne er jo lukkede og måske lukker boghandleren også, så hvad gør vi så, når vi ikke allerede har bøgerne derhjemme??? Det er der heldigvis råd for. Hvis du gerne vi købe og eje de fysiske bøger, findes der flere forskellige online boghandlere. Min egen favorit er Saxo.com. Her finder man et bredt udvalg til gode priser. 
Har I ikke noget imod at læse digitalt på fx. ipad, kan jeg anbefale Mofibo. Her er et bredt udvalg af bøger til både børn og voksne. Mange af børnebøgerne ligger også som lydbøger, så børnene også selv kan lytte dem. Derinde findes også inspiration til andre gode bøger end dem jeg her har nævnt eller som er afbilledet i albummet. Hos Mofibo kan man desuden få en gratis prøveperiode på 14 dage. Win win. 😄😄

Tjek evt. også www.gratisbørnebøger.dk. Der vil være ... ja, ... gratis børnebøger, imens skoler og daginstitutioner er lukkede. 

Rigtig god læselyst til jer alle sammen. Vi ses på den anden side.”

På billederne herunder kan I se de bøger jeg har lagt på Børneintra + lidt flere, som jeg har herhjemme i min egen samling. Jeg håber I kan finde inspiration til mange gode hyggelæsetimer med jeres børn.








 

 

 

 

 


 

 


 


 

 


 




 




 


 




 

 





















Ingen kommentarer:

Send en kommentar