fredag den 6. marts 2020

De døde kroppes hemmeligheder


I tirsdags var jeg til et foredrag på Århus universitetshospital i Skejby. “De døde kroppes hemmeligheder” hed det og var med retsmediciner Asser H Thomsen, som stod for første del af foredraget. Vi havde ikke lige forestillet os, at vi udover at skulle høre om døde kroppe, også var kommet til en slags stand up-show. Asser Thomsen fortalte på en både spændende og meget underholdende måde, om sit arbejde på retsmedicinsk institut. For en god ordens skyld skal det nævnes, at det var Assers måde at fortælle på, der var underholdende. Han har en meget stor respekt for de døde og mener fx at podcasten “Mørkeland” er lige over grænsen.




Da retsmedicineren var færdig, var det tid til horrorforsker, Mathias Clasen, som fortalte om sit arbejde. Han fortalte om hvad det er for ting der skræmmer os mennesker og hvorfor. Et eksempel han nævnte var filmen “Jaws” eller på dansk, “Dødens gab”. Efter den film havde præmiere, blev folk pludselig frygtelig angste for hajer. Han fortalte at risikoen for at blive slået ihjel af en haj - på verdensplan - er mindre end risikoen for at blive slået ihjel af en ko. 🐮😄




Slutteligt var der mulighed for at stille spørgsmål til de to, men også til en mand fra eventfirmaet Dystopia, som de af jer der har været på Krimimessen i Horsens, nok allerede har stiftet bekendtskab med. Det er dem der går udklædte og meget uhyggelige rundt på messen og skræmmer folk. I hvert fald mig. Dystopia samarbejder med Matthias Clasen omkring forskningen i horror. Hvert efterår har de et haunted house i Randers, som eftersigende er vanvittigt uhyggeligt. Jeg skal i hvert fald IKKE derned! 😅😅😅😅 Et virkelig virkelig godt foredrag. I øvrigt var det også Dystopia, som havde stået for den uhyggelige udsmykning i salen.





 



 



 




Men ... det bedste af det hele ... hende jeg var til foredrag med, har en rigtig god ven som er retskemiker på Skejby sygehus. Han tilbød os “en tur i kælderen” inden foredraget, som han også deltog i sammen med os. Det har været en stor (omend måske en noget morbid drøm) for mig at opleve et retsmedicinerlokale. Jeg har læst så mange krimier efterhånden og her er de ofte i disse lokaler. Det er svært at forestille sig noget uden at ane hvordan det i virkeligheden ser ud. Det ved jeg nu. Jeg har altid forestillet mig, at det foregik i små halvmørke og lidt uhyggelige rum. Det er ikke tilfældet i virkeligheden. I hvert fald ikke på Skejby Sygehus. Jeg kan dog ikke sige mig fri for, at synes det var lidt uhyggeligt i kælderen inden lyset blev tændt helt og når posen pludselig raslede i skraldespanden ved siden af os. Heldigvis bare pga ventilationen. 

 

 

 






 


 ← Maskine til at åbne kranier med 😱

Efter foredraget tog retskemikeren Mogens os med op på hans afdeling. Her fik vi vist de rum hvor de tester blodprøver for stoffer og meget andet. Vi fik fremvist en masse forskellige stoffer som de får ind til test, så de ved præcist hvor farlige de forskellige ting i ømløb er. Også dette besøg var virkelig interessant og lærerigt. Jeg var meget taknemmelig for oplevelsen, da aftenen var slut. 













1 kommentar:

  1. Hej Tine. Har lige læst dit gode opslag. Hvor finder man sådan et kursus/foredrag? :) Hvem var mon arrangør? Kh. Alice

    SvarSlet