torsdag den 15. august 2013

Anmeldelse: Donato Carrisi - Suffløren



Birgit har spurgt ind til mit indlæg omkring forfatter Donato Carrisi. Hun spørger hvad det er ved ham, der gør ham til en af mine yndlingsforfattere. Jeg tænkte, at jeg ville lægge en anmeldelse af hans to første bøger på bloggen, så I kan se hvad det er I blir nødt til at få læst. Selv fik jeg helt lyst til at læse Suffløren igen. Selvom det er et par år siden jeg har læst den nu, så er der stadig ikke en eneste bog der har formået at overhale den. Ret vildt, ik?


"Suffløren" er en debut-roman af italieneren Donato Carrisi og den bedste og mest gennemtænkte krimi, jeg nogensinde har læst!

Jeg startede selvfølgelig med at læse bagpå, og det var rosende ord, så mine forventninger var høje.
Nogen havde sammenlignet den med en af mine yndlingsfilm til dato - "Se7en". "Arrrrhhh..." tænkte jeg, "det blir sgu svært at leve op til dén film". Men for dælen hvor tog jeg fejl!!

Bogen er spændende fra start til slut. Konstant blev jeg overrasket, og den er nærmest umulig at gennemskue. Enkelte ting sad jeg med fornemmelsen af, men jeg kunne alligevel ikke regne ud, hvordan det skulle hænge sammen.
Hele vejen igennem bogen, dukker der nyt op, og jeg må sige, at det er længe siden, jeg har læst en bog, hvor jeg næsten ikke turde være alene hjemme, mens jeg læste den eller lægge mig til at sove om aftenen. Flere gange løb det mig koldt ned af ryggen. Det er en af den slags bøger, der er umulig at lægge fra sig igen, og nu hvor den er læst, ville jeg ønske, jeg stadig havde den til gode.

Bogen handler om en ekspertgruppe, som skal finde nogle forsvundne børn. Børn som alle er piger og bortført og formodentlig dræbt af den samme seriemorder. Morderen er udspekuleret, og hele tiden bliver holdet snydt eller finder ud af, at deres reaktioner og handlinger netop har været morderens intention.
Bogen er både ond og makaber men ikke på den ulækre eller alt for detaljerede måde. Ligene af pigerne begynder at dukke op, men én formodes stadig i live. Holdet skal finde hende, inden tiden løber fra dem, men samtidig skal de gennemskue, hvorfor morderen vælger at holde liv i lige netop denne pige.

Jeg kan ikke komme med nok rosende ord om bogen og kan ikke sige meget andet, end at den er et must for en krimifan.
 

 

2 kommentarer:

  1. Tak Tine - den må jeg vist hellere få læst :-)

    SvarSlet
  2. God plan! Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om den :)

    SvarSlet