tirsdag den 6. august 2013

Anmeldelse: Jo Nesbø - Politi

Jeg håber det er okay at bande ud i det offentlige rum, for hold kæft hvor er det her en god bog!!!

Jeg er temmelig vild med hele Harry Hole-serien og jeg havde set rigtig meget frem til en ny bog i serien. Alligevel må jeg indrømme, at det var med en vis skepsis, at jeg skulle igang med at læse Politi, for jeg var ekstremt skuffet over forgængeren ”Genfærd”. Den var simpelthen for underlig for mig, med en rotte som fortæller, østeuropæiske narkohandlere og Harry Hole som skulle forestille at dø. Det sidste troede jeg nu aldrig på og heldigvis viste det sig jo at jeg fik retJ

Allerede fra første kapitel kørte spændingsbussen for fuld skrue. Et mord på en pensioneret politibetjent – et mord som viser sig, at være begået på samme dag og samme sted som et tidligere uopklaret mord, som myrdede betjent var med til at efterforske. Snart dukker endnu et lig på en betjent op og så får efterforskningsgruppen travlt.

Der er ikke sparet på detaljerne omkring de makabre mord. Jeg sætter normalt stor pris på makabre morddetaljer, så længe de ikke er klamme for at være klamme, men i stedet giver mig som læser, en billedlig oplevelse og en oplevelse af gys. I Politi, er der dog en enkelt scene (i min indre film) som efterlod mig både med klump i halsen, kvalme og en følese af, at det jeg lige havde læst, simpelthen måtte være en fejl, eller en af hovedpersonernes drøm. Aber nein... grimt, grusomt og svært ikke at blive en lille smule harm på Jo Nesbø over den drejning af historien ;)

Indtil nu, har min favorit i Harry Hole-serien været Snemanden. Det tror jeg måske nok stadigvæk det er, men Politi kommer tæt op på siden af den. Den er uhyggelig og velskrevet. Personerne er så autentiske at man næsten kan se dem lyslevende for sig. Jeg synes den bliver lidt rodet til sidst og det er som om forfatteren lige hurtigt skal ha bundet nogen tråde sammen så vi ikke skal sidde tilbage med spørgsmål som ”Øøøhhh.. hvad med det der tyggegummi – hvad betød det egentlig..??” Det kan jeg vist godt sige uden at røbe for meget J Men rodet eller ej, så tog historien røven på mig flere gange og selvom jeg havde regnet morderen ud nogenlunde tidligt, så er den her bog simpelthen bare superliga!!
Jeg har læst et sted, at det skulle være den sidste i serien, men skal vi nu tro på det?? Den slutter i hvert fald på en måde som får mig til at håbe virkelig meget på bog nr 11!

”Det er kærligheden, ikke hadet, der gør, at du er villig til at gøre hvad som helst”
Citat Harry Hole