tirsdag den 13. august 2013

Anmeldelse: Michael Lycke - Metusalemgenet

Metusalemgenet udkom i marts sidste år, men den er så kanont god og tankevækkende en bog, at jeg synes den fortjener at blive viftet frem i lyset igen. Forfatter Michael Lycke er godt igang med nr. 2 i rækken, som efter planen skal udkomme sidst i januar.

Da jeg havde vendt sidste side i Metusalemgenet, sad jeg tilbage med tusind tanker og spekulationer. Ikke omkring historien, for den holder 100% hele vejen igennem. Tankerne går på det evige liv – hvor tæt er forskerne i virkeligheden på det? Hvad ville jeg gøre, hvis jeg fik muligheden for at leve i tusind år eller længere? Hvordan ville det foregå – ville det være noget der kun tilkom enkelte, rige mennesker i form af piller eller andet, der skal indtages så længe man ønsker at leve, eller er det en engangsforestilling som kan tildeles alle? Vil det være et frivilligt valg man skal træffe selv eller ville det være noget man fik ”trukket ned over hovedet” eks. ved fødslen? Ville man ikke kede sig hvis man skulle leve i tusind år og hvor skulle vi alle sammen være henne?
Hvis det virkelig er noget, der er så tæt på som inden for de næste 20 år, så er det da en lille smule ærgerligt at jeg i så fald ville strande på en alder omkring de 60, når min drømmealder er lige omkring de 28-30 år ☺

Metusalemgenet handler om videnskabsjournalist Noah Safran, der får stillet til opgave at forske i livsforlængende metoder og herefter skrive en længere artikel om det til et videnskabeligt magasin. I den forbindelse tager han til en stor kongres i Paris hvor han har aftaler om interviews med forskellige forskere på området. Allerede den første dag bliver Noah viklet ind i et spind af hemmeligheder og dramatik. En af hans aftaler – en dansk forsker som er førende indenfor livsforlængende metoder – findes død i sit hjem. Enken mistænker mord. Samtidig bliver Noah opsøgt af en suspekt udseende mand, der tilbyder ham koden til evigt liv. Han modtager mails med kryptiske beskeder og bliver frastjålet vigtige dokumentationer. Men hvem er det der er ude efter ham og hvad skal de bruge ham til?

I det hele taget er bogen tempofyldt fra start til slut, og selvom den samtidig er pakket med videnskabelige oplysninger, bliver den aldrig kedelig. Tværtimod. Metusalemgenet er en af de mest spændende og interessante bøger jeg har læst. Den sætter virkelig tankerne i gang omkring livet og døden. Hvornår forlænges nogens liv og hvornår bliver nogens liv reddet? Noah får hjælp til sit opklaringsarbejde af veninden Maggie, som i starten af bogen gør et mislykket forsøg på at tage sit eget liv. Bogen har flere af den slags kontraster der får læseren (i hvert fald mig) til at overveje hvad der får nogen til at opgive livet og andre til at ønske evigt liv så brændende, at de er parate til at slå ihjel for at opnå det.

Metusalemgenet skal ha 5 ud af 5 krimiperler