onsdag den 14. august 2013

Anmeldelse: Jens Østergaard - Drengen og dæmonen




I øjeblikket kører krimifan.dk en takeover-uge med forfatter Jens Østergaard. Det vil sige, at Jens blogger hver hver eneste dag i denne uge om sit forfatterskab, om krimi og om alt muligt andet. Han kører osse en quiz, som alle kan deltage i. Vinderen får sit navn med i hans næste bog. Hvilken person man får tildelt, får man ikke at vide før bogen bliver udgivet. Læs hans blog lige her hvis du har lyst. Jeg tænkte, at det var en rigtig god anlednig til at poste en anmeldelse af Jens Østergaards seneste bog "Drengen og dæmonen".

På bagsiden står der:
"Drengen og dæmonen er anden, selvstændige bog i Jens Østergaards krimiserie om efterforskningschef Thomas Nyland. Første bog, den anmelderroste "Dragen, Sangeren, Helten", udkom i 2012.

En politimand og en 6-årig pige forsvinder sporløst efter en voldsom ulykke på en øde landevej. Thomas Nyland fra Afdelingen for Personfarlig Kriminalitet får til opgave at finde dem begge, og han har travlt, for blodsporerne tyder på, at pigen vil dø, hvis hun ikke får lægehjælp hurtigt.

Thomas' søgen leder ham til et faldefærdigt hus på Lolland, hvor pigen har boet sammen med sin mor. Her finder han en række foruroligende videoklip og opdager, at pigen og hendes mor har været på flugt. Men fra hvem?

Det er længe siden jeg har læst en bog der tog mig igennem stort set hele følelsesspektret, men det gjorde ”Drengen og dæmonen”.
Den startede ud med at tage pusten fra mig på de første sider og sådan fortsatte den hele vejen igennem. Jeg følte både irritation over Thomas’s besættelse af den underlige Natalja, jeg følte tristhed over de stakkels børn og mødres skæbner og jeg følte frygt. Konstant tog jeg mig selv i at holde vejret og sidde med en følelse af uhygge i hele kroppen. Bogen er egentlig ikke decideret uhyggelig eller skræmmende, men Jens Østergaard formår at skabe stemningen så intens, at det næsten føles som om man selv er tilstede. Siderne vender nærmest sig selv og bogen er slet ikke til at slippe igen. En aften skulle jeg lige læse et par sider inden jeg skulle sove, men endte med at læse bogen færdig. Den var simpelthen for spændende til, at jeg kunne vente til næste dag efter arbejde, med at få slutningen at vide.

Plottet er virkelig godt gennemtænkt og fantasifuldt. Snørklet, men velskrevet, så det aldrig bliver svært at holde styr på personer eller handling. Der kommer hele tiden overraskelser, som jeg ikke havde forudset. Kort sagt – en helt igennem fantastisk bog og intet mindre end 5 krimiperler kan gøre det. Jeg er vildt glad for at vide, at Jens allerede er godt igang med skriveriet af bog nr 3 i serien..  :)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar