fredag den 25. marts 2016

Anmeldelse: Carin Gerhardsen - Hendes iskolde øjne

Så sad jeg der og troede jeg skulle i gang med nyeste bog af Carin Gerhardsen, da det gik op for mig, at jeg havde glemt alt om at få læst den forrige bog ”Hendes iskolde øjne”. Så måtte jeg i gang med den først..

Grunden til, at jeg ikke har været sådan helt overivrig efter at få den læst, skyldes nok hovedsageligt, at jeg synes Klaverstemmeren var lidt tam. Jeg har ellers altid været glad for Carin Gerhardsen og synes det var ærgerligt, at hun tabte tråden til de spændende krimier hun ellers plejer at skrive. Med Hendes iskolde øjne, er hun tilbage på sporet – her er masser af spænding og masser af twistet plot, der giver læseren mulighed for, at gætte med på hvordan det hele hænger sammen. På intet tidspunkt bliver den kedelig eller langtrukket og selvom det er en bog på 376 sider, føltes det som om jeg bare fløj igennem den.

Hendes iskolde øjne er 6. del af Hammarby-serien med Sjöberg, Petra Westman, Hamad og alle de andre. Denne gang er det forsvundne kvinder de skal forsøge at finde. Den ene bliver meldt savnet af sin mand, forvundet fra sit hjem på trods af sygdom. Den anden, en ung pige, forsvinder efter en tur i byen med veninderne. Temaerne i bogen er bl.a. hustruvold, psykisk terror og undertrykkelse. Imens jeg læste, vekslede jeg imellem spænding og ondt i maven, over den forfærdelige måde, mennesker kan behandle hinanden på eller ting de udsætter hinanden for. I denne bog, er det på flere måder børnene der betaler prisen.

Der er rigtig mange tråde at hitte rede på her. Flere sager der måske, måske ikke lapper ind over hinanden. Indimellem er det lidt urealistisk den måde sagerne krydser hinanden på, men det er alligevel ikke noget der generer læseoplevelsen det vilde. Jeg synes det er fedt at læse en bog, hvor trådene er mange, men der alligevel er helt styr på dem og det er der her.

Carin Gerhardsen er tilbage på spændingssporet og jeg glæder mig til, at gå i gang med Tykkere end vand, lige om et øjeblik :)

Vil du følge med på Facebook? Klik her :)