mandag den 2. april 2018

Anmeldelse: Dennis Jürgensen - Marcherende myrer

Roland Triel er tilbage. Det samme er hans plageånd, Inge Renee Janné, som Triel mistænker for drabet på sin kone og på ildspåsættelse i deres gamle hus på Myntevænget mm. Triel forsøger at køre sagen privat og i det skjulte, men det er ikke let, for Inge Reneé slår til og rammer Triel hvor det gør mest ondt.

Samtidig sker der et voldsomt mord i byens nye sommerfuglecenter. Jeg vil ikke afsløre hvordan det sker, men jeg kan afsløre at det involverer myrer. Det er gået op for mig, at jeg bedst kan lide de brutale mord, som er begået på en spektakulær måde. Når der er tænkt over en anderledes spændende mordmetode, som ikke ”bare” er et skud i brystet eller en snittet hals. Det må jeg sige, at der er her. Altså tænkt og researchet i noget usædvanligt.

Mordet i sommerfuglecenteret trækker tråde 32 år tilbage i tiden. Til en dansker i Spanien, som blev beskyldt for mord. Mord han naturligvis ikke har begået. Vi følger ham i tiden op til forbrydelsen og jeg vil mene, at det er denne historie der er den mest hjertegribende i denne bog. Da sidste side var vendt, sad jeg tilbage med en klump i halsen. Yderst rørende historie.

Noget jeg desværre ikke sad tilbage med, var forløsning over endelig at have fået afsluttet drabet på Myntevænget. Æv, for nu synes jeg den er ved at være trukket langt nok. På den anden side, får historien ikke længere så meget plads, så set fra dét perspektiv er det måske ok, at der er en historie der er gennemgående og som på en eller anden måde får mig til at føle, at det er én lang historie jeg læser.

Når det så er sagt, så synes jeg at forfatteren formår at fortælle to forskellige historier, som heldigvis ikke mødes i tilfældigheder på nogen måde. Det er lækkert synes jeg. På trods af, at bogen er lige så lang som de andre i serien, så kom jeg aldrig til at kede mig. Kapitlerne er korte og afsluttes som regel med spænding. Jeg synes Marcherende myrer er en af de bedste i serien indtil nu.

Én meget vigtig brik bliver lagt på plads til sidst, så nu glæder jeg mig til at læse om konsekvenserne af den. Jeg er kommet sent i gang med Marcherende myrer, så heldigvis, skal jeg ikke vente alt for længe på fortsættelsen.

Fire krimiperler fra mig til myreflokken 🐜🐜🐜🐜

Dennis Jürgensen besøgte selfievæggen hos Krimifan, under årets Krimimesse i Horsens. Han er nok cirka verdens roligste og rareste mand 😊