fredag den 24. marts 2017

Anmeldelse: Jo Nesbø - Tørst

Tørst… titlen kunne være valgt – og velvalgt – til alle de mange Jo Nesbø-fans, som har tørstet efter mere Harry Hole så længe. Jeg selv er en af de mange. Jeg har aldrig helt troet på, at Harry var et afsluttet kapitel, men han er en af den slags mænd, som er værd at vente på! 😊

Der er gået tre år, siden vi sagde farvel til Harry Hole efter Politi. Han er ikke længere efterforsker, men underviser i stedet på Politiskolen i Oslo. Det kræver nok ikke den store detektiv at regne ud, at Harry bliver overtalt til at medvirke i opklaringen af endnu en sag, for Oslo politi. Morderen – Dæmonen, som Harry aldrig fangede, er på arbejde igen. Denne gang giver han den som vampyrist – en person som dræber for at drikke blod. Og jeg lover jer, at der bliver drukket blod. Før jeg startede på bogen, forstod jeg ikke coverbilledet. Det kom jeg til på kvalmende vis 😀😱

Jeg må indrømme, at jeg havde spekuleret på, om denne 11. bog, nu kunne leve op til de skyhøje forventninger jeg havde til den. Det kunne den i allerhøjeste grad. Jeg synes faktisk det er svært at skrive anmeldelsen af den, for jeg er så højt oppe at ringe, at jeg har svært ved at begrænse mig. Jeg har lyst til at fortælle og fortælle, for den indeholder bare så meget genialitet.
Den starter lækkert, den slutter lækkert og alt der imellem er også bare gennemlækkert. Den har blod, den har uhygge, den har grusomhed, den har dybere tanker, den har det psykologiske spil og så har den samtidig følelserne med. De kærlige af slagsen. Den har vist egentlig bare det hele. Dens plot er snørklet og selvom jeg faktisk tidligt havde gennemskuet hvem morderen var, og hvad der var motivet, så fik jeg aldrig lov helt at tro på det. Der er så mange mistænkelige personer, at det var umuligt at føle sig sikker. Det holdt min hjerne i omdrejninger hele vejen.
Om bogen slutter med en vild cliffhanger eller bare har en grum afslutning, ved jeg ikke med sikkerhed. Sikkert er det dog, at ventetiden til Harry Hole 12, kommer til at føles ekstremt lang!

Vil du følge med på Facebook?