fredag den 14. april 2017

Anmeldelse: Julie Hastrup - Mirakelmanden


Jeg har lige været tilbage for at læse min anmeldelse af Julie Hastrups forrige bog ”Farlig fortid”. Her skriver jeg afslutningsvis, at det er en af den slags bøger, der ikke er til at slippe. At den fulgte mig overalt og jeg læste hver gang jeg lige kunne se mit snit til det.  Præcist det samme gør sig gældende med Mirakelmanden.

Drabsefterforsker Rebekka Holm er tilbage, men ikke i arbejdsmæssig forstand. Hun er sygemeldt efter en voldsom episode, som skete i slutningen af forrige bog. Rebekka tager op til kæresten Niclas, som bor i Sverige. Her er det meningen hun skal på rekreation for at komme sig, men Rebekka kan ikke holde sig i ro. Hun keder sig og begynder at rode i Niclas’ døde ekskones ting. Ekskonen var journalist og Rebekka opsnuser hurtigt, at hun var i gang med en skræmmende historie da hun døde. Måske var historien endda grunden til, at hun døde. Men hvorfor? Rebekka går i gang med at rode i sagen og bliver ført på sporet af forsvundne børn på børnehjem og forsvundne psykisk syge fra behandlingshjem. Det står snart lysende klart, at nogen ønsker at dække alle spor – koste så mange liv, det koste må…

Bogen er bygget op omkring flere forskellige fortællere og synsvinkler. Det er med til at give den dybde og større forståelse for fortiden og hvad der hændte de mennesker vi følger. Bogen tager os med til en ø i Finland, som engang husede et behandlingshjem for sindssyge. Deraf kommer spændetrøjen på forsidebilledet. Dælme en uhyggelig stemning der fornemmes.

Det her er en virkelig velskrevet bog, der som sagt er virkelig svær at slippe igen. Jeg skulle hele tiden lige have lidt mere med. Vide hvad der skete de forskellige mennesker og finde ud af hvem den vanvittige morder er. Og sandheden overstiger fantasien, kan jeg godt afsløre. Fed bog, der fik mig til at holde vejret i spænding!

Mirakelmanden er 6. del i serien om Rebekka Holm. Den kan godt læses selvstændigt, men som altid, synes jeg man skal tage serien fra begyndelsen og få det hele med. 





Vil du være med på Facebook? 😊😊




Ingen kommentarer:

Send en kommentar