søndag den 16. april 2017

Anmeldelse: Tess Gerritsen - Dobbeltgængeren

Somme tider overvejer jeg, om jeg skulle ændre mit perlesystem til 1-6 perler i stedet for 1-5. Den sjette perle skulle gives til de helt særlige bøger, som lige har det der sidste twist.. det der gør at den går fra fantastisk, til formidabel - til en af den slags bøger jeg har lyst til, at tvinge andre til at læse 😊 Sådan en bog er Dobbeltgængeren.

Retsmediciner Maura Isles står pludselig overfor liget af en dræbt kvinde, som ligner hende selv så meget, at der ikke hersker tvivl om, at det var hendes tvilling. Maura gør hvad hun kan for at finde ud af hvem kvinden var og for at finde deres biologiske mor. En rejse tilbage til fortiden, som er mere sort og dyster end Maura nogensinde kunne have forestillet sig.

Samtidig bliver en højgravid kvinde bortført og vi følger hendes tanker, imens hun ligger levende begravet i en kasse under jorden. Det er lidt svært at fortælle om handlingen, uden at afsløre noget, som man selv bør læse sig frem til. I stedet vil jeg rigtig gerne afsløre, at den her bog er fuldstændig forrygende. En af dem jeg ikke kunne slippe. En af dem der er så spændende at jeg ønskede den var dobbelt så lang, og som gjorde at jeg knapt nok turde gå ud at tisse eller slukke lyset for at sove, da jeg læste slutningen i aftenens mørke.

Dobbeltgængeren er en ekstremt gennemtænkt og intelligent krimi. Det var umuligt for mig, at regne plottet ud. Jeg troede jeg havde den, men så skete det komplet uventede.

På årets krimimesse i Horsens, havde jeg fornøjelsen af at møde forfatteren. Søndag morgen, spiste jeg morgenmad med hende på hotellet og jeg kan fortælle, at hun er helt utroligt sød og sympatisk. Tess Gerritsen er uddannet læge og det skinner tydeligt igennem på den positive måde, i visse scener i bogen.

Dobbeltgængeren er 4. del i serien om Rizzoli & Isles.

5 kæmpe krimiperler

Jeg synes det kunne være dejligt, hvis du også vil følge med på min Facebookside 😁