lørdag den 27. januar 2018

Anmeldelse: Sofie Sarenbrant - Bag din ryg

Jeg har kun læst en enkelt bog af Sofie Sarenbrant. Derefter valgte jeg at holde pause fra hendes bøger, men nu skulle hun have en chance igen.

”Bag din ryg” handler om tre forskellige hovedpersoner, som alle arbejder i Stockholms mest berømte frisørsalon – den salon som klipper alle de kendte og kongelige og som er øverste trin på stjernestigen, for en hver frisør. Vi følger de tre på skift. Stefano, som er ejer af salonen, Jenny, som har arbejdet der længe og Angelina, som er ny på salonen og som, med sin skønhed, allerede har fordrejet hovedet på Stefano. Angelina er gift, men Jenny er forelsket i Stefano. Ikke nok med det, så begynder kunderne også at vælge Jenny fra, og vælge Angelina i stedet. Jenny bliver selvfølgelig jaloux, Angelina er kold og Stefano har ikke overskud til at redde trådene ud. Da der sker et mord på en af deres kunder og siden endnu et, så ruller lavinen.

Hvis du har læst ”Undtagelsen” af Christian Jungersen, så ved du hvordan bogen her er bygget op. Vi følger de forskellige hovedpersoners tanker og får indblik i den samme situation, fra tre synsvinkler. Men hvor vinklerne er vidt forskellige i Undtagelsen og hvor man sidder og ser frem til næste vinkel, så bliver det aldrig rigtig spændende her. Ind imellem tager den drejninger, som bliver interessante, som fx da Jenny tager sagen i egen hånd og opsøger Angelinas familie. Desværre er der ingen dybde i besøget, så spændingen falder til jorden igen.

Jeg synes hele historien kørte i samme rille og jeg synes det blev kedeligt i længden. Bogen er kategoriseret som krimi, men jeg vil mene, at den mere er ovre i noget psykologisk drama. Vist sker der mord, men der er ikke som sådan lagt op til, at vi som læsere skal gætte med og der er heller ikke noget egentligt opklaringsarbejde – kun de forskellige hovedpersoners synsvinkler. En krimi kan godt være både god og uhyggelig uden de nævnte elementer, men det var ikke tilfældet her. Hovedpersonerne virkede umodne og jeg følte ikke, at jeg fik lov at komme under huden på dem. ”Bag din ryg”, er første del af en planlagt trilogi, så vi kan jo håbe på, at der kommer mere dybde og substans i de næste to. Jeg er ikke sikker på, at jeg skal læse med.

Vil du også være med på Facebook og Instagram ...