Tine: Sidste gang du besøgte Danmark, hørte jeg et interview med dig, hvor du sagde, at de udspekulerede mordere som vi læser om i bøger og film, ikke eksisterer.
Chris Carter (CC): De super intelligente mordere som vi
læser om i bøger, dem som planlægger deres mord meget omhyggeligt – de
eksisterer ikke. Langt det meste kriminalitet bliver begået pga af dumhed. Folk
i lavere sociale lag i samfundet mister lettere besindelsen end folk der er
højt uddannede, af den simple grund, at højere uddannede folk, nemt kan have en
intelligent samtale og løse konflikter på den måde. Folk som ikke er særligt
intelligente eller kommer fra en lav social klasse, de ved ikke hvordan man
fører en sådan samtale, så de mister nemt besindelsen og bliver meget hurtigt
aggressive. Det kommer selvfølgelig an på deres baggrund, men mange af de
mennesker der er voldelige, de er vokset op i et voldeligt miljø. Enten på
gaden i gangs eller med vold i hjemmet. Hvis du ser din far tæve din mor, så
garanterer jeg dig for, at du osse
vokser op og tæver din kæreste, fordi du tror det er en normal ting. Så der er
masser af drab derude på koner og endda på børn, men de superintelligente drab
er meget sjældne. Og de bliver sjældnere og sjældnere, simpelthen fordi
teknologien er kommet så langt. Selvom du planlægger virkelig godt, så arbejder
de fleste kriminelle alene. Men politiet arbejder i teams – de har
laboratorier, de har teknikere der arbejder, så de har hundredvis af folk der
forsøger at fange dig og du er dig alene der forsøger at overvinde de hundredvis
af mennesker. Så de eksisterer, men nogen af dem er ikke engang så
intelligente, de skjuler bare deres kriminelle handlinger virkelig godt. De
superintelligente eksisterer altså, men de er ekstremt sjældne.
Tine: Så jeg skal altså alligevel være bange for at der
gemmer sig en morder bag gardinet i mit soveværelse?
CC: Tjaa.. det kommer an på... nogen mennesker dræber fordi
de mister besindelsen og andre dræber fordi de er besatte af at dræbe. De er
ægte psykopater. Psykopater er folk der ikke har nogen følelser. De har ikke
empati med nogen. De opfører sig anderledes og som regel synes de selv de er
bedre end alle andre på alle områder. De synes de ser bedre ud, er mere
intelligente, de synes de er sundere – de ser på folk og tænker ”puha, jeg vil ikke
tæt på dig” fordi de synes de er så meget bedre end alle andre. Og pga det, kan
de miste besindelsen hvis de ser en eller anden gøre et eller andet som fx
pille næse - dét kan sommetider ophidse dem til et punkt, der får dem til at
tænke ”Jeg slår dig ihjel fordi du piller dig i næsen” eller fordi du er så
ulækker, eller noget i den retning. Så er der jo selvfølgelig osse de helt skøre
mennesker der tror de hører stemmer eller som dræber fordi har læst et eller
andet i bibelen, som har sagt at de skulle dræbe nogen.
Der er to forskellige slags mordere. Den offerbaserede og
den handlingsbaserede. Den offerbaserede er den morder der altid søger efter et
offer med det samme udseende. De skal alle være blonde, de skal alle have blå
øjne eller de skal alle have en bestemt kropsbygning... for det allervigtigste er offeret. Der er
noget ved offeret der påvirker dem. Der er noget ved dét bestemte udseende der
gør dem vanvittige.
Den anden type er handlingstypen. Der er offeret
ligegyldigt. Det de kan lide er volden. De kan lide at skære, eller de kan lide
at kvæle, så personen er ligegyldig – de har bare brug for at udføre kvælningen
eller skære personen på en bestemt måde. De mordere er værre. De søger bare
efter hvem som helst. De ved godt, at det de gør er forkert, men de kan ikke
lade vær. Så de gør det og så stopper de måske måneder eller år, men så kommer
det tilbage og så kommer de efter et nyt offer. Så nej.. du skal ikke være
bange for de mennesker. De gemmer sig ikke under din seng... men de kunne måske
finde på det.. haha :)
Tine: Jeg ville jeg spørge dig om det så betyder, at
specialenheder som dem Hunter og Garcia arbejder i, så heller ikke eksisterer,
men det kan jeg så regne ud at de gør?
CC: Ja det gør de! For selv med alt den teknologi vi har
idag, er der en undersøgelse fra FBI der siger at på et hvilket som helst
tidspunkt i USA, er der mindst 500 seriemordere på fri fod. De eksisterer, for
det er de nødt til. Der er mord der er blevet begået 20 år tilbage som vi end
ikke kender til. I den 6. bog jeg er igang med at skrive, er det præcist det
der sker. Da de fangede manden, vidste de ikke at han var morder. Så finder de
ud af, at han har myrdet i 20 år. Det kommer bare an på hvordan man skjuler det
og om de finder en signatur på ligene, så de kan begynde at linke mellem dem og
begynder at tænke ”Hey, det mord her har ligheder med det her” osv. Hvis der
ikke er en signatur er det helt anderledes. Så vil man aldrig ane at det er den
samme morder. På en eller anden måde, er du nødt til at ”fortælle” politiet, at
det her er blevet gjort at den samme morder.
Tine: Har mordere ofte en signatur?
CC: Med signatur mener jeg selvfølgelig ikke, at de lægger
en seddel med deres navn på :)
Men ja.. og det er små detaljer som fx kriminelle der bruger kniv, så bruger de
måske en speciel slags kniv eller de skærer på en bestemt måde så de kan
identificeres via snittet. Så hvis der findes tre lig i Amerika dræbt med
præcist den samme kniv på den samme måde, så begynder politiet at tænke ”Hmmm
hvad er odds’ene for at det er tre forskellige personer der render rundt og
dræber folk?” For du kan se det på snittene, at de er lavet fx fra højre mod
venstre, fra venstre mod højre, top til bund... den slags. Mennesker er
vanedyr, de gør som regel tingene på den samme måde, så de identificerer det på
den måde, gennem disse små signaturer. Men før det kan ske, skal der mindst
være 3 ofre. De kan ikke identificere ud fra et eller to. Ved det 3. offer,
begynder mistanken at opstå, for de siger aldrig med sikkerhed bare ”Det er en
seriemorder”. De siger ”Det ligner temmelig meget en seriemorder”. Så dukker
der givetvis et 4. offer op. Og et 5. offer. Så derfor har de særlige enheder
hvor de studerer de forskellige mord. Hvor blev ofrene fundet, hvor er de fra –
somme tider er de fra samme område. Er der et mønster i de områder de kommer
fra eller hvor de blev efterladt. Er der en bestemt længde imellem hvert mord.
De særlige enheder har kriminalpsykologer ansat, som analyserer alle de her
ting. Tidsrammen, eller hvor aggressiv en type mord, for det kan osse sige
noget om morderen. Somme tider skærer en morder sit første offer to gange og sit
andet offer tyve gange. Det kan betyde at han måske ikke kendte det første
offer, men kendte det andet og at der var en masse vrede indblandet i drabet
eller noget. Så det er derfor disse afdelinger eksisterer, for det er ikke at
sammenligne med, at nogen bliver skudt med 16 skud i L.A. og politiet ved at det
er et gangopgør. Det er der ikke så meget detektivarbejde i, men så snart der
er tale om en seriemorder, er der allerede tre ofre og så er det bare om at
komme igang med at lægge puslespillet sammen og få alle brikkerne til at falde
på plads. Specialenhederne er nødvendige. I hvert fald i Amerika. Jeg tror ikke
de er i England hvor jeg bor nu og sikkert heller ikke i Danmark. Amerika er et skridt foran når
det kommer til kriminalitet. Jeg ved ikke hvad der sker derovre. Det er skørt.
Tine: Hvilken slags arbejde udførte du som kriminalpsykolog?
CC: Jeg skulle
studere en masse af forbrydelserne der var blevet begået. Interviewe en masse
af de kriminelle der allerede var blevet pågrebet. Når du taler med forbrydere
der alle har begået den samme form for drab – fx kvælning – så er det klart at
der vil være nogle ligheder, nogle ting eller mønstre og på den måde, kan vi
lære at forstå hvad der sker i hovedet på dem eller hvad deres baggrund er.
Hvis der sker et drab med samme drabsmetode, kan det hjælpe politiet, til at
finde frem til drabsmandens baggrund. Vi skulle osse med ud på gerningssteder,
for at se om vi kunne se et særligt mønster sammenlignet med andre
forbrydelser. Vi skulle være med til at analysere gerningsstedet ud fra mængden
af blod og mængden af vold der havde været. Vi ved, at hvis der er meget
aggressivitet, er det som regel fordi drabsmanden kender sit offer. Det er ikke
en totalt fremmed, for du kan ikke være meget vred på en du ikke kender. Det er
svært. Med mindre han har gjort dig noget selvfølgelig. Så det var en
kombination af ting jeg var med til. Der var en masse interviews og der var en
masse analyser af gerningssteder. Forsøge at hjælpe politiet med at forstå og
læse politiets rapporter. Vi læste osse gamle politirapporter for at se om vi
kunne finde noget politiet havde misset. Det var et hårdt job!
Tine: Hvad er det værste du nogensinde har stået overfor
irl?
CC: Der er én ting jeg aldrig nævner i mine bøger og jeg
tror aldrig jeg kommer til at skrive om det og det er kriminalitet imod børn.
Jeg har aldrig skrevet om kidnapning af børn eller drab på børn, fordi jeg har
set nogen stykker og det er virkelig forfærdeligt. Når du ser nogen som vil
molestrere og voldtage et to- eller treårigt barn, så er det skræmmende. Alle
forbrydelser påvirker dig forskelligt, men når du kommer derud, så ved du,
at igår var den person i live og det er hårdt. Men når det er et barn, så er
det bare endnu værre, fordi det er en der ikke kan forsvare sig selv. De er så
naive og du kan bilde dem hvad som helst ind. At få en 3-årig til at gå med
dig, er nemt. De fleste kan gøre det. Du kan tilbyde dem slik, tale til dem på
en sød måde og så går de med fordi de er så naive og så uskyldige. Hver gang
jeg har skullet ud på et gerningssted med børn - somme tider endda med babyer –
så blev jeg dybt berørt, og derfor skriver jeg aldrig nogensinde om det i mine
bøger. Det er alt for traumatiserende.
Det værste jeg nogensinde har set, har at gøre med børn. Men
alle gerningssteder er rædselsfulde. Selv dem der ikke har noget blod, selv dem
der bare var kvælning. Det er rædselsfuldt. For når du ser et lig... tro
mig – et lig ser IKKE ud som de lig du ser på tv og i film. Indenfor 5-6 timer
begynder det at miste farve og øjnene begynder at falde ind i kraniet. Efter et
par timer mister alle lig deres fysiologiske ting, så de tisser, skider og
somme tider har de mandlige lig sædafgang. Så det er grimt... det sker virkelig
– jeg ved ikke hvorfor, det er en fysiologisk ting, men det sker. Når de dør,
giver kroppen slip. Så når du ser et lig, er det ikke som dem du ser i
fjernsynet. Der er det en skuespiller der er sminket og ser smuk ud. I
virkeligheden ser lig forfærdelige ud. De bliver lynhurtigt oppustede pga
gasserne, så de ser helt deforme ud. Øjnene bliver store og falder ind i
kraniet, læberne ændrer farve, så når du kigger på et lig, er det som en alien –
det er komplet forandret. Det er forfærdeligt. Alt efter hvornår du ankommer
til gerningsstedet. Efter to dage – hvis liget ikke er blevet fundet i to dage
– så begynder de gasser der oppustede liget i starten, at eksplodere ud. Så er
det ligesom en overmoden frugt. Du kan ikke røre den, for hvis du gør, så
brister den og safterne sprøjter ud og det lugter frygteligt. Så hver eneste
gerningssted er rædselsfuldt. Jeg har aldrig været på et gerningssted og
tænkt ”Hey det her er faktisk okay”, de
er rædselsfulde. Selv dem uden blod. Specielt dem med børn. Og jeg har ikke
selv et barn, så jeg kan ikke engang sætte mig ind i hvordan det må være at
tænke ”Det kunne være min datter” eller ”Det kunne være min søn”, men det er
bare sådan en lille krop og du ved at den var så naiv og intet vidste – dét er
for mig det allerværste. Jeg hader det!!
Tine: Hvordan kan det være du stoppede som kriminalpsykolog?
CC: Det var fordi jeg ville være guitarist.. haha :) Nej.. jeg blev færdig
med skolen ret tidligt. Jeg sprang to år over og startede på universitetet
allerede da jeg var 16, så jeg var stadig temmelig ung da jeg blev færdig. Og
det var et hårdt job. Du interviewer folk der har gjort nogen slemme ting.
Nogen af dem er kede af det de har gjort, men andre er ikke, de er ligeglade.
Så du taler med folk som vil dræbe og som bare er onde af natur og du gennemgår
gerningssteder. Jeg var 21-22 år og begyndte at tænke ”Oh my God, skal jeg gøre
det her resten af mit liv? Det er jeg for ung til, jeg er nødt til at finde på
noget andet”. Jeg elsker musik og dengang var den tid hvor den Amerikanske
Glamrock scene var i fuld gang. Du ved, Mötley Crüe, Poison, Skid Row, alle de
bands. Det var fantastisk, for jeg elskede den slags musik og det ville jeg
osse spille, så jeg fandt ud af, at du kunne få mange flere piger ved at være
guitarist end du kunne ved at være kriminalpsykolog :) Så jeg opgav det hele,
hvilket var en tosset idé, det ved jeg godt, alle de år på universitetet og
alle de penge jeg brugte på universitetet.. men jeg smed det hele væk for en
guitar og et par forrevvne bukser. Så skulle der spilles rock. Jeg var nødt til
at gøre det. Heldigvis var mine forældre okay med det. Min far sagde, at hvis
det gjorde mig lykkelig, så skulle jeg gøre det. Så jeg gjorde det. Og så var
det som om det gik i ring, for selvom jeg ikke længere arbejder som
kriminalpsykolog, så hjælper det mig idag. Jeg smed ikke alle de penge ud af
vinduet, for jeg bruger det faktisk til noget den dag idag.
Tine: Hvis du ønskede det, kunne du så ikke vende tilbage
til faget?
CC: Jo men tingene ændrer sig, så det ville være sværere at
komme ind i det igen nu. Jeg ville nok være nødt til at gå på universitetet
minimum et år igen for at genopfriske eller læse læssevis af bøger. Men jeg
elsker at være forfatter. Jeg elsker alt omkring det. Elsker at skabe, elsker
alt den research man er nødt til at lave om alting. Så længe bøgerne bliver ved
med at sælge, bliver jeg ved med at skrive :)
Tine: Da jeg læste Dødsshowet, sad jeg hver gang og håbede
på, at det var en bestemt af de to mordmetoder der ville vinde og hver gang var
det den jeg håbede på, som vandt. (Det gør mig lidt syg i hovedet, jeg ved det
;)) Har du lavet research på, hvilke af de to mordmetoder i Dødsshowet, som
folk ville foretrække at læse om?
CC: Nej det gjorde jeg ikke. Det er ren psykologi. Jeg
researchede ikke for at finde ud af hvad folk ville foretrække, men jeg researchede
for at finde ud af de værste måder at dø på. Der er en liste nævnt i bogen med
de ti værste måder at dø på. Hvis jeg spørger dig lige nu, så vil mindst 6 af
dem du nævner, være de samme som dem på listen, for mennesker er bange for de
samme ting. Jeg skal fortælle dig hvilke. Hvis du beder folk om at nævne de ti
værste måder at dø på – brændt levende – det vil folk nævne, fordi ilden der brænder
dig, du dør ikke særlig hurtigt og det gør enormt ondt. Det er forfærdeligt.
Begravet levende. Lagt i en kasse under jorden hvor de ikke kan trække vejret.
Alle dødsmåder som er en langsom død, er folk bange for. Så Begravet levende,
druknet, brændt, ædt levende af dyr. Så det vidste jeg sådan set godt. En ting
jeg blev spurgt om i et andet interview var, hvorfor mine bøger har solgt så
godt. Jeg tror det er fordi jeg aldrig bruger skyderi og jeg aldrig bruger
knivdrab. Det er alt for nemt. Alle bliver skudt på den samme måde. Nej – gør
noget interessant, gør noget anderledes. Folk er fascinerede af anderledes
ting.
Så i det første mord i bogen, som står imellem vand og ild.
Grunden til at jeg ikke valgte ild, var at jeg brugte ild i bog nr. 2 (Bødlen) hvor
morderen sætter kvinden foran kaminen og brænder hende meget langsomt, så jeg
ville ikke bruge ild igen. Men... jeg ville heller ikke bare bruge vand. Af to
grunde. Hvis du bruger vand, kan de finde spor på huden når liget bliver
fundet. Bliver du brændt er alle spor forsvundet, så når CSI analyserer liget
er alle spor forsvundet, men med vand kan du finde spor. Det var altså derfor
jeg ikke ville nøjes med vand og lavede et twist og brugte kausisk soda, som
ætser personen helt. Ved det andet mord, ædt levende, lavede jeg et kæmpe
research-arbejde for at finde ud af hvilket dyr jeg kunne bruge. Der er ikke
noget insekt der kan æde et menneske levende. Der findes en art af myrer, men
der skulle bruges omkring en milliard myrer og hvordan skulle han få fat i en
milliard myrer, så det kunne jeg ikke bruge. Men igen... ud af de to – det mest interessante – ædt levende! I bogen
spørger morderen Hunter, hvorfor han tror, at folk valgte ædt levende og han
forklarer, at det er pga det ukendte. Ved begraves levende bliver personen lagt
i en kiste under jorden og det vil være ganske forfærdeligt, men man ved hvad
der vil ske. Ved ædt levende, vil det første du tænker være HVAD vil æde
personen? Vil det være, rotter, myrer, edderkopper eller slanger. Så først og
fremmest er der det ukendte. Begravet levende er kendt fordi du ved hvad der
vil ske. Der er kun en ud af to muligheder. Enten i en kiste under jorden eller
ingen kiste under jorden, men det er en af de to måder. Der er ingen andre
måder at gøre det på. Mennesker er nysgerrige af natur, så jeg vidste hele
tiden, at de ville ønske ædes levende frem for begraves levende. Havde jeg
valgt begravet levende, så garanterer jeg dig for, at jeg ville ha fået e-mails
om ”hvordan ville hun være blevet ædt... osv” :)
Ved det tredie mord, som er mases eller strækkes, så vidste
jeg det osse, for du har set ting falde ned på folk der bliver mast. Du ved
hvordan det ser ud, men du har aldrig virkelig set nogen blive strukket så
deres lemmer bliver trukket af. Det er en gammel form for tortur og det er
ukendt.
Tine: Så vi er ikke helt syge i hovedet når vi sidder og
ønsker at de skal dø på en bestemt måde? :)
CC: Nej nej, det er ren nysgerrighed, det betyder ikke at du
er sadist :)
Faktisk har jeg fået masser af e-mails hvor folk har skrevet, at min bog har
fået dem til at tænke, at hvad hvis der fandtes sådan en webside... ville jeg
overhovedet logge ind og hvis jeg gjorde 1. ville jeg kigge på? og 2. ville jeg
stemme? Folk har skrevet at de var i tvivl om de skulle stoppe med at læse min
bog pga de tanker. Jeg har svaret dem, at det skulle de ikke. De læser
masser af andre kriminalromaner og de læser om død og mord og det gør dem ikke
til sadister af den grund. Please husk, det her er fantasi, det er fiktion, det
er ikke virkelighed, det er bare en historie. Men ja, jeg bruger en masse
psykologi i bøgerne. Jeg putter det ikke i dem, men jeg kender psykologien
bagom det. I den nye bog der kommer næste år, vil der dog være en hel del
psykologi. Den er meget psykologisk sammenlignet med de forrige, så det er lidt
et sats. Tine: Hvor får du inspirationen fra?
CC: Normalt når jeg er ved at nå slutningen af en bog jeg
skriver på, så har jeg som regel en nogenlunde god idé til næste bog. Jeg tager på ferie, når jeg skal have inspiration. Så
sidder jeg i solen ved poolen og tænker. Jeg tager ikke ud og fester eller
noget, jeg bruger bare tiden på at lave absolut intet udover at tænke på idéer,
som jeg kan bruge til en bog. Jeg brainstormer min hjerne i en uge og så
skriver jeg. Jeg behøver ikke en kæmpe idé, men bare et lille plot. Fx i bog 2
– en morder som dræber sine ofre ved hjælp af de ting de frygter mest. Det var
det eneste jeg havde. Hvis du er bange for edderkopper, så dræber han dig med
edderkopper, er du bange for højder, så dræber han dig med højder osv. Det var
den idé jeg havde og det er alt jeg har brug for. Så går jeg igang med at
skrive. Det er bare sådan mit hoved fungerer. Det er lidt skørt, det ved jeg :)
Tine: Hvis du kunne møde Hunter, hvad ville du så sige til
ham?
CC: Hmm hvad ville jeg sige til Hunter.. se at få en
kæreste, haha :)
Nej jeg ved det ikke. Godt gået måske. Min forlægger sagde til mig igår, at man
aldrig nogensinde ser Hunter ha det sjovt. Hvis han tager på stranden, så
ringer hans telefon og han er nødt til at forlade stranden. Han har det ALDRIG
sjovt. Han tager på bar og han får et par drinks, men så ringer telefonen eller
nogen kommer ind :)
Så jeg ved det ikke, måske ville jeg sige, gå ud til nogen flere barer og
diskoteker og ha det lidt sjovere :)
Han er meget lig mig på mange områder. Søvnløsheden kommer fra mig, selvom hans
søvnløshed er større end min. Han er meget alene. Jeg bor osse for mig selv,
selvom jeg altid har haft meget lange forhold, så har vi boet hver for sig. Jeg
forlod Brasililien da jeg var 16 og rejste til Amerika og jeg var altid alene.
Jeg besluttede at flytte til Los Angeles og skulle starte forfra igen med
venner og så senere flyttede jeg til
London og endnu engang var jeg alene og skulle starte forfra med venner osv. Så
Hunter er meget lig mig på mange områder, men der er en ting vi ikke har til
fælles selvom mange tror det. Jeg drikker ikke whiskey. Alle tror jeg drikker
whiskey, men det gør jeg ikke. Jeg fik ham til at drikke whiskey, fordi whiskey
er en mandedrink. Jeg drikker fesne drinks som vodka og tranebærjuice, men jeg
kunne jo ikke sætte en kriminalkommisær til at drikke vodka med tranebærjuice :) Jeg har faktisk researched på whiskeyen, så
Hunter drikker aldrig den samme whiskey i bøgerne. Der var engang en læser der
skrev til mig, at han havde købt dem alle og takkede mig for navnet på en
bestemt en af dem, for den var virkelig god. Jeg anede ikke hvordan den smagte.
Folk gør nogen skøre ting. De tror Robert Hunter er virkelig og siger ”Jeg er
forelsket i Hunter” og jeg siger ”Han er fiktion” :)
Tine: Ja, men når man har læst alle bøgerne, så kan det næsten føles som om han er virkelig – som om man kender ham :)
Tine: Efter jeg mødte dig første gang i Horsens og efterfølgende læste dine bøger, så kunne jeg se din personlighed i Hunter.
CC: Det er sjovt, for det hører jeg tit og der er mange der
siger at han har mørkt hår, men det har han ikke. Det er lyst. Det skriver jeg
i bog 1 og det er første og eneste gang jeg nævner det.
Tine: Udseendesmæssigt forestiller jeg mig at Garcia ser ud
som dig, men personlighedsmæssigt, minder du mest om Hunter.
CC: Jeg får tit spørgsmålet ”Hvis det var en film, hvem
skulle så spille Hunter?” Hvis det nogensinde kom dertil, ville jeg blive
lykkelig, indtil da lever jeg i håbet. Men folk siger tit, at de forestiller
sig at det er mig der er Robert Hunter fordi de kigger på billedet bag i bogen.
Lidt det samme skete for Lee Child som skriver bøgerne om Jack Reacher. Lee
Child er meget høj og det samme er Jack Reacher, så folk så Lee Child i rollen
som Jack Reacher. Nu har de så en film ude, med Tom Cruise i hovedrollen :) Han er meget meget
lille! Så ja, rigtig mange mennesker associerer forfatteren med hovedpersonen
og derfor tror mange at Hunter har mørkt hår. Jeg er fuldstændig holdt op med
at beskrive ham. Jeg nævner kun hans højde. Alle vil gerne ha en helt, men vi
finder alle kærlighed i et forskelligt ansigt, i et forskelligt udseende. Så
derfor beskriver jeg ham ikke. Når du læser om Hunter og du ønsker at han skal
være blond, så forestil dig at han er blond og hvis du ønsker han skal være
mørkhåret, så forestil dig, at han er mørkhåret. Det er fuldstændig ligegyldigt
for mig, for på den måde kan du forestille dig ham, sådan som du synes en helt
skal se ud. Problemet med film er, at så associerer man altid med den
skuespiller der spiller hovedrollen. Men jo, jeg ville elske, hvis jeg en dag
fik en filmkontrakt på en af mine bøger. Det ville være fantastisk!
Tine: Er der noget du aldrig ville udsætte dine
hovedpersoner for?
CC: Ja børnesagerne!! Jeg ville aldrig skrive en bog hvor
Hunter skulle opklare et mord begået på et barn. Ikke fordi det ikke sker, for
det sker alt for ofte i Amerika, men simpelthen fordi det ville være alt for
svært for mig at skrive det. Det ville osse være svært for andre at læse det og
jeg ville ikke have det sjovt imens jeg skrev! Jeg ved godt mine bøger er grusomme, men jeg
synes det er sjovt at skrive dem og komme op med idéerne. Der er enkelte scener
hvor jeg er nødt til lige at stoppe, som fx da jeg skrev om selvmordet fordi
det påvirkede mig en smule, men nej, jeg ville aldrig udsætte dem for noget med
børn.
Tine: Har du planer for, hvor mange bøger i serien om Hunter
og Garcia der skal komme?
CC: Nej det har jeg ikke. Jeg elsker at skrive og så længe
folk gider læse bøger om Robert Hunter, bliver jeg ved med at skrive dem! Jeg spurgte
mit forlag og de sagde ”Fortsæt, det går godt”, men hvis læserne begynder at
kede sig, må jeg finde på noget andet. I bog 6 sender jeg Hunter til Virginia
på en sag for FBI. Det er anderledes end det plejer at være og jeg ser det som
et pust at frisk luft, med andre omgivelser og andre muligheder for fremtiden
for Hunter. I det midste i et stykke tid. Jeg ved det ikke helt endnu.
Tine: Hvordan foretrækker du dine omgivelser når du skriver?
CC: Jeg har et lille kontor i mit hus hvor jeg sidder. Jeg
ved at nogle forfattere kan sidde på caféer og skrive, men det kan jeg ikke.
Jeg skal være alene. Jeg spiller små skuespil imellem personerne for at finde
ud af om dialogerne lyder rigtigt osv. Jeg kan også finde på at falde for at se
hvordan liget lander.. haha, så du kan godt se, det ikke ville være smart på en
café - jeg ville ligne en tosse :)
Larm generer mig ikke. Jeg kan sagtens skrive med musik eller fjernsynet tændt,
men det distraherer mig at der går folk rundt omkring mig. Jeg sidder ved mit skrivebord,
går lidt rundt i huset, kigger ud af vinduet, skriver lidt mere, researcher
lidt på internettet, skriver lidt mere og sådan foregår det mere eller mindre.
Ikke noget særligt. Et tomt rum med et skrivebord og en computer.
Tine: Læser du selv?
CC: Det gør jeg. Det eneste problem er, at jeg læser
virkelig langsomt og når jeg så har skrevet og læst hele dagen og vil læse om
aftenen, så læser jeg kun ca. 20 minutter før jeg stopper igen. Jeg har en kæmpe
hylde med bøger i mit hus som venter på at blive læst, for jeg kan virkelig
godt lide at læse. Jeg har osse altid bøger med mig på ferie. Jeg ville ønske jeg kunne læse lidt hurtigere.
Tine: Hvilken slags bøger læser du?
CC: Jeg læser en masse krimier og så læser jeg spionbøger.
Så kan jeg osse godt li konspirationsbøger i stil med Dan Brown. Jeg læser ikke
romantiske kærlighedsbøger og sådan noget, men jeg har læst et par af
vampyrbøgerne.
Tine: Hvem er Chris Carter til daglig?
CC: En meget normal person. Mange mennesker har spurgt om
jeg ikke skal ha Twitter og jeg har sagt, at det skal jeg ikke, for jeg er ikke
interessant nok. Der er ikke noget jeg kan twitte om. Jeg vågner meget tidligt om
morgenen og tager i fitnesscenter, går i supermarkedet, så kommer jeg hjem og
begynder at skrive, så tager jeg en frokostpause og fortsætter så med at skrive
hele dagen, så får jeg aftensmad og det er dét. Så går jeg en tur. Det gør jeg
hver aften efter aftensmad. Så kommer jeg hjem og går i seng. Mit liv i løbet
af ugen, er præcist det samme – jeg skriver! Så hvis jeg skulle twitte: ”Jeg
skriver”, en time senere, ”Jeg skriver” og to timer senere, ”Jeg skriver”. Så
der er intet interessant. Det er det samme hver dag. Stå op, fitnesscenter,
supermarked, skrive, frokost, skrive, aftensmad, gå tur, gå hjem, gå i seng.
Det er hvad jeg gør hver eneste dag. I weekenden går jeg amok :) I weekenden fester jeg
og tager som regel på diskoteker både fredag og lørdag. Jeg elsker at feste, danse
og møde mennesker, men i løbet af ugen er jeg meget meget normal.
Tine: Hvis din familie eller dine venner skulle beskrive
dig, hvad ville de så sige?
CC: Min familie ville nok ikke sige så meget mere, for jeg
har ikke meget familie tilbage. Mine venner kender mig jo mest fra weekenderne,
fordi jeg kun skriver i løbet af ugen og ikke mødes med nogen, så de ville sige
”Han kan li at feste og han er altid glad”. Det er sådan jeg har det når jeg er
i byen, så det ved jeg de ville sige. Jeg elsker livet. Jeg er bare en glad
person. Jeg ved ikke med min familie. De kender mig ikke så godt længere. Jeg
har været væk fra dem siden jeg var 16, men jeg tror de er stolte af hvad jeg har
opnået.
Tine: Ren nysgerrighed - hvilke bands har du spillet med?
CC: Jeg har altid gerne villet spille med mit eget band, men
det blev aldrig til noget. Jeg kom meget tæt på, på et tidpunkt. Jeg var første
guitarist i et amerikansk band der hed Warrant. De fik en pladekontrakt senere,
men der havde jeg forladt gruppen. Det var dem der bl.a. havde hittet Cherry Pie
hvis du husker det? Ellers havde jeg nok været med der. Men jeg blev
studiemusiker og spillede for kendte sangere som Ricky Martin, Shania Twain,
Michael Bolton og Björg. Så jeg har spillet for en del af de store, men jeg var
hovedsageligt baggrundsband, så jeg var ikke berømt, men jeg rejste rundt med
dem. Det var ikke den slags musik jeg selv kan li, men når du er studiemusiker,
så er du lidt som en musikprostitueret. Det er ligegyldigt hvad det er for noget
musik. Du spiller musikken og de betaler dig pengene. Ligegyldigt om det er jazz
eller country, du vælger ikke selv, du har bare brug for arbejdet. Jeg har osse
arbejdet for Julio Iglesias og det er helt sikkert ikke min type musik, men det
var godt betalt. Jeg synes jeg var meget heldig, fordi jeg stadig gjorde det jeg
elskede, nemlig at spille guitar - ikke det musik jeg elskede, men jeg rejste
stadig verden rundt og spillede shows alle vegne. Jeg elskede det dengang. Det
var gode tider.
Tine: Så vil jeg gerne sige tusind tak fordi jeg måtte få
lov at interviewe dig :)
Skulle du have lyst til at se et live interview med Chris Carter fra årets BogForum i Bellacenteret, kan du gøre det lige her
Godt interview og gode spørgsmål! Thumbs up ;)
SvarSletTusind tak Thomas, det er jeg glad for at du synes!!! :)
Slet