søndag den 28. august 2016

Anmeldelse: Bernard Minier - Iskold død

Indrømmet – jeg var længe om at komme i gang med denne bog. Jeg er ikke verdens hurtigste læser, så størrelsen på den, gjorde, at jeg udsatte den et stykke tid. Jeg indrømmer også, at jeg har været længe om at komme igennem den, men det var bestemt ikke bogens skyld, men må tilskrives den træthed, de fleste af os oplever, når vi starter på arbejde igen, efter en dejlig lang sommerferie :)

Vores hovedperson, politikommisær Martin Servaz, bliver kaldt ud til et gerningssted, med et yderst brutalt mord… mordet er dog ikke på et menneske, men på en hest. Først bliver han vred over at spilde sin tid, men det viser sig snart, at hestens ejer er en meget rig og betydningsfuld mand. Da endnu et brutalt mord, bliver begået, står det klart for Servaz og hans makker Irene Ziegler, at en galning er løs. Måske endda en galning, som allerede burde sidde i en topsikret forvaringsanstalt i bjergene.

Undervejs følger vi også en nyansat psykolog på forvaringsanstalten. Allerede på hende første arbejdsdage, fatter hun mistanke til, at der foregår noget uldent og hun sætter gang i sin egen lille efterforskning.

Iskold død, foregår i vinterkulden, men flere gange i løbet af læsningen, mærkede jeg kuldegysningerne i kroppen, på trods af de varme dage vi har lige nu. Hændelser beskrevet, så jeg tydeligt kunne leve mig ind i situationen og tog mig selv i at blive lidt bange. Jeg elsker når en krimi kan gøre det ved mig.

Selvom jeg synes ”Iskold død”, er en virkelig god krimi, så er den også anderledes, på en eller anden måde, som jeg ikke helt kan sætte fingeren på. Måske er det fordi sproget er anderledes når bøger er oversat fra fransk. Det tager mig altså lidt tid, at vænne mig til, at de siger De og Dem til hinanden. Ret specielt. Men plottet fejler bestemt ingenting. Der er både spænding, twist og uhygge i den her. Den lægger også – forhåbentlig – en lille smule op til en fortsættelse af serien og det vil jeg glæde mig til!

For at følge på Facebook - klik H E R