tirsdag den 14. april 2020

Kend din krimiforfatter: Claus Hagstrøm

KEND DIN KRIMIFORFATTER: Claus Hagstrøm



1. Hvor er du født og vokset op?
Jeg er født og ligeledes opvokset i Horsens. En by, der i firserne var noget helt andet, end
det er i dag. Den var mere rå og upoleret dengang. Det var en stor inspiration til min seneste roman “Nordlys”, der netop foregår i Horsens.

2. Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen
med dine svar) Selvfølgelig. På billedet er jeg 13-14 år, det er taget omkring 1986.


3. Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre
søskende - hvor mange? Jamen jeg er fra en helt almindelig middelklassebaggrund komplet med parcelhus og ligusterhæk. Bag hækken huserede min far, som var ansat i Skattevæsenet, min mor, som arbejdede på kontor og min lillesøster

4. Hvor har du gået i skole?
På Bankagerskolen i Horsens. Faktisk så foregår min ungdomsroman “Se nu stiger solen”
på min gamle skole og i mit gamle barndomskvarter. Resten af bogen er dog fri fantasi.
Jeg flyttede forøvrigt tilbage til min barndomsby og mit barndomskvarter for nogle få år
siden. Jeg bor nu få hundrede meter fra mit barndomshjem.

5. Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor?
Det bliver næsten ikke mere banalt for en forfatter, men mit yndlingsfag var dansk. Det var
det fordi, jeg i al beskedenhed var god til det. Og så gav dansk plads til fantasien, både
som læser (jeg var en frygtelig bogorm) og producent af skolestile, hvor fantasien fik frit
løb.

6. Hvad var det værste fag og hvorfor?
Det er uden tvivl, idræt! Jeg er ikke særlig godt begavet, når det gælder kropslig
intelligens, og jeg blev altid valgt til sidst, når der skulle vælges hold til sport. Det var
egentlig ikke særlig rart, men så havde jeg heldigvis bøgerne, at forsvinde ind i.

7. Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige?
En bogorm og professortype, der ofte var lidt for rap i replikken. Men en god og følsom
kammerat.

8. Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18-årige jeg et godt råd, hvad skulle det
så være?
Min ungdom var vel som så mange andres… fuld af håb, nederlag, sejre, kærlighed, had,
melankoli og drømme. Ungdommen er dualistisk, det er bare så svært, at se, når man står
lige midt i det. Og et godt råd til mit 18-årige jeg? Hm… jeg er 47, mit 18-årige jeg ville
aldrig lytte til sådan en gammel idiot!

9. Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single?
Jeg er i et forhold til Tine, som er pædagog, og hun er dermed de facto det bedste og
sejeste menneske af os.

10. Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn)
Jeg har en søn på 21 år, der kan noget med musik og et bonusdatter på 14 år, der kan
noget med at være klog.

11. Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje?
Jeg starter dagen på kaffe, men fortsætter den på store mængder te.

12. Hvad er dine livretter?
Jeg har ikke en enkelt favorit, men jeg ville have svært ved, at undvære flæskesteg i mit
liv.

13. Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig ind) Bruger
du musik i dine bøger?
Som med maden, er det også med musikken svært, at vælge en enkelt favorit. Men jeg
har været dedikeret Depeche Mode-fanatiker siden 1985, hvor jeg første gang hørte
albummet “Black Celebration”. Den dedikation kan man sommetider finde reminiscenser af
i mine bøger. Jeg bruger i det hele altid musikken og sangtekster i en eller anden udstrækning. Jeg kan slet ikke lade være. Jeg skriver også ofte på musik der summer i baggrund, især jazz.

14. Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab?
Jamen jeg er sådan indrettet, at jeg ikke kan få litteratur nok, så også i fritiden, er det
litteraturen, der trækker. Her er det bare de bøger, som andre har skrevet, jeg fordyber mig
i. Musik, film og klassiske biler kan jeg også ofre en hel del passion og fordybelse på. Og
så er jeg meget passioneret omkring på andet arbejde i folkebibliotekssektoren.

15. Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter?
Jeg kan ikke leve af mit forfatterskab, og det er heller ikke et mål i sig selv. Jeg tror, at det
ville blive alt for ensomt for mig. Jeg er Cand.scient. fra Københavns Universitet i
Informationsvidenskab og kulturformidling, og når jeg ikke skriver bøger, så er jeg leder af
bibliotekerne i Horsens Kommune.

16. Hvad fik dig igang med at skrive?
Læsning! Det er mit postulat, at man ikke kan skrive uden først at være læser. Og så har
jeg en fantasi, der aldrig står stille. Den digter konstant på historier, der omkring os alle.

17. Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du? Hvordan
fejrede du?
Jeg er lidt sær, men for mig er en bog færdig og næsten ude af mine tanker i det øjeblik,
hvor jeg har sat det sidste punktum efter den første gennemskrivning. Derfor går jeg faktisk ikke så højt op i det med udgivelsen, eller i, at fejre den.


18. En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger eller hvilket
som helst andet) Ost! Jeg afsky det skidt!

19. En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan?
Firserpopbandet Laban? Jeg elsker dem, men står efterhånden ret alene med dén fetich.

20. Hvornår har livet gjort dig mest ked af det?
Hm.. den er svær. Jeg har som udgangspunkt et melankolsk sind, så jeg kan godt svælge
lidt i, at være ked af det, eller i hvert fald i weltschmerz. Men jeg er ikke så begejstret for
uretfærdighed og berigelse på andres bekostning. Vi skal være ordentlige overfor hinanden og over for fællesskabet. Det gør mig ked af det, når dét fejler.

21. Hvornår har livet gjort dig mest glad?
Livet er perfekt, når jeg er ved, at dø af grin sammen med min familie.

22. Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller forfatter?
Jeg læser i perioder mange bøger. Det holder min fantasi og min pen skarp. Jeg er desuden ansat i biblioteksverdenen, og jeg er chef for den årlige Krimimesse i Horsens, det kaster en del inspiration til læsning af sig. Jeg holder af at læse samtidsromaner og socialrealisme, men også lyrik og thrillers. Jeg læser til gengæld ikke ret mange krimier. Jeg er så bange for, at komme til helt ubevidst, at bruge en andens plot eller ideer. Jeg vil gerne have en uforurenet hjerne, når jeg skriver. Tænk hvis jeg kom til at stjæle fra en af mine dygtige kolleger. Det ville jeg aldrig tilgive mig selv.
Jeg er desuden især glad for, at læse Jonas T. Bengtsson, ingen kan skrive socialerealisme i nutid som ham! Og så er jeg glad for Jan Guillou, han er enormt flittig, og så kan han fortæller uprætentiøse historier. Jeg er f.eks. vild med hans episke værk, “Det store århundrede”. Hold nu op, han er sej!
Jeg læser desuden Benn Q Holm sådan cirka alt det, han skriver. Hvis Depeche Mode har været soundtracket til mit liv, så har hans forfatterskab været mit litterære soundtrack. Men jeg er ingen litteraturforagter og læserstort set alt. Verden er fyldt med gode forfattere, der bare venter på at blive læst.

23. Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke har gjort
eller turdet? Jeg vil gerne skrive en slægtsroman. Og den skal nok komme, jeg skal bare liiiige…

24. Hvad er din dårligste vane?
Jeg taler alt for meget, og jeg afbryder andre mennesker, når de taler. Det ville jeg gerne
blive bedre til IKKE, at gøre.

25. Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til?
Jeg er i al falsk beskedenhed ret god til ord og kommunikation. Det er min levevej, både
som leder i biblioteksverdenen og som forfatter. Jeg kunne ikke tænke mig, at lave noget
som helst andet.

26. Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv?
Så læser jeg og spiser alt for meget slik.

27. Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor?
Sidste års udgivelse “Nordlys”, jeg ved ikke, om jeg nogensinde kan skrive så god en krimi
igen. Den sad lige i skabet. Den er jeg stolt af, så godt som jeg nu kan være, når jeg
faktisk ikke er verdensmester i, at elske mine egne skriverier. Jeg er min egen værste
kritiker og lider af det, der kaldes bedragersyndromet.

28. Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine bøger?
Det bedste for mig ved at skrive krimier er, at det giver mig et talerør. Jeg kan i krimien,
pakke en god historie ind i en for læseren allerede kendt formel. Det giver mig plads til, at
få lov at underholde, tænde følelser, vække kærlighed og afsky og fortælle en historie om
noget, jeg har på hjerte. Derfor er der altid en socialrealistisk vinkel på mine krimier. Et
emne, noget der optager mig, noget jeg synes er uretfærdigt. Noget vi som samfund skal
tale om.

29. Nævn en fun fact eller flere om dig selv.
Jeg er faktisk uddannet indenfor frugt, grønt og blomster, inden jeg blev akademiker. Det
vil sige, at jeg kan binde både en brude- og en bårebuket…. Sådan da! Hov, og jeg har
også bade banesports- og rallylicens til racerbil, hvis ellers ikke skidtet er udløbet.

30. Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved din
computer og er igang med at skrive?
Det lyder måske lidt skørt, men jeg husker dem. Jeg gør ligesom Søren Kierkegaard og
går mig til mine bedste tanker. Det betyder, at ideerne myldrer frem, når jeg går tur
gennem min by. Inde i hovedet har jeg lagret ideer til de næste mange bøger, om end de
sikkert ikke alle er ligegode, når det kommer til stykket…

31. Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige?
Så ville de sige, at jeg er dedikeret, flittig, vedholdende og lidt irriterende.

32. Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende?
Forhåbentligt ingenting. Jeg forestiller mig og gør mit bedste for, at det du ser og oplever,
det er også det, du får. Jeg er åben og bærer ofte mine følelser udenpå tøjet.

33. Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver?
Det er meget vigtigt for mig, at arbejde i mit eget hjem. På mit kontor, i sofaen, ved
spisebordet eller på terrassen, det er hip som hap. Jeg har forsøgt mig med skriveophold
på blandt andet Hald Hovedgård, det fungerede slet ikke for mig. Jeg har brug for trygheden i mit eget hjem. Rejser, det er noget, jeg foretager mig i fantasien. Når det er sagt, så skriver jeg også bøger, der foregår på virkelige lokationer. Det betyder, at jeg oftest besøger de steder, jeg skriver om, inden jeg begynder, at skrive. Det er en stor del af mit kreative arbejde med en bog.

34. Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine
svar) Ja da.

35. Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med?
Jeg er som tidligere nævnt, ikke videre sporty, men jeg holder utroligt meget af cykelsport.
Jeg finder den næsten poetisk. Den er, som litteraturen, fyldt med helte, skurke, hyklere og
stor dramatik.

36. Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier?
Jeg har ikke nogen tabuer, for jeg forsøger, at skrive en vis realisme ind i mine bøger. Og
virkeligheden er ond og modbydelig. Kriminalitet har ingen tabuer. Men det er klart, at visse emner
er sværere, at balancere end andre.

37. Hvor vil du helst holde ferie?
Jeg har ikke fløjet i 12 år, da jeg forsøger, at være bare en lille smule klimabevidst på den
konto. Og så elsker jeg mit land. Jeg er en hjemmefødning, der holder af rutiner og hverdag.
Så jeg foretrækker, at holde ferie i Danmark.

38. Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad ville du sige
til vedkommende?
Jeg vil så gerne møde min forhutlede antihelt, Kristian Wang. Han er en tidligere
politimand, der er dybt alkoholiseret og dæmonfyldt, altså lige efter krimiklichéen. Men han
er også et menneske med en veludviklet retfærdighedssans. Han er uselvisk, og så er han følsom, med en stor kærlighed til lyrik og musik. Han er spændende, men også voldsomt irriterende. Jeg føler jo egentlig, at jeg allerede kender ham. Jeg har trods alt selv fundet på ham og skrevet mere end 1500 sider om ham. Men han overrasker mig alligevel konstant, og jeg har ofte lyst til, at give ham en ordentlig rusketur, og råber “Så tag dig dog sammen menneske!”.

39. Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser?
Jeg skriver som besat og i etaper på min fjerde bog om den forhutlede konsulent, Kristian
Wang med titlen “Stjernenat”, jeg forventer, at den udkommer næste år. Den kommer stensikkert til at handle om migranter og handlede kvinder fra Afrika. Resten må I læse, når den udkommer. Men jeg kan sige så meget, at det har været modbydeligt, skræmmende og tankevækkende, at researche om migranternes vej fra Afrika til det forjættede Europa. Den bog, den skal skrives!

40. Det sidste spørgsmål er dit. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv eller
andet. Her må du skrive lige præcis hvad der falder dig ind.
Uh, nej tak:-) Nu har det handlet nok om mig. Jeg vil hellere høre, om der er noget
læserne har lyst til at spørge om?


TAK FORDI DU VILLE LEGE MED!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar