onsdag den 15. april 2020

Kend din krimiforfatter: Kent Langkjær

KEND DIN KRIMIFORFATTER: Kent Langkjær


 Foto taget: Lars V. Andersen

1. Hvor er du født og vokset op? Jeg er født i Midtjylland, og hvis vi skal komme det lidt nærmere, så er Brande fødebyen. Den er kendt for Bestseller koncernen og Street Art på torvet. Jeg er dog opvokset i en lille by mellem Brande og Herning. Byens navn er Arnborg. Her bor lige knap 1000 mennesker. 

2. Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar)

3. Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre søskende - hvor mange? Mine forældre er pensionister. Min mor er oprindeligt uddannet blomsterdekoratør, men har hovedsageligt arbejdet som dagplejemor. Min far er specialarbejder og arbejdede de sidste år af arbejdslivet på en genbrugsplads. De bor fortsat sammen i Arnborg. Jeg har to søskende, en lillesøster og en lillebror. De er lige som jeg, flyttet til Nordjylland

4. Hvor har du gået i skole? Jeg har gået i folkeskole i Arnborg og senere Kølkær, herefter var det HF på Aalborg Katedralskole og senere igen Ergoterapeutstudiet i Aalborg 

5. Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor? I folkeskole var det nok frikvarter. Jeg interesserede mig ikke ret meget for fagene i folkeskolen, hvilket også gør at jeg skal kæmpe noget mere nu, i forhold til sproget og grammatikken. På HF var det samfundsfag og psykologi, samt en begyndende interesse for dansk.

6. Hvad var det værste fag og hvorfor?Jeg interesser mig ikke for fysik, kemi og mere kompliceret matematik end plus, minus, gange og dividere. Ingen af fagene falder mig naturligt. Jeg skal kæmpe lidt med logikkerne. Det er blevet bedre med matematikken, da jeg som leder, også har ansvaret for ledelsesfeltets økonomi. Det hjælper når der er et konkret praktisk formål med det.

7. Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige? Jeg tror de vil sige at jeg var god til at lytte og tale om forskellige emner. Jeg tror ikke de havde forudset, at jeg ville begynde at skrive.

8. Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18~årige jeg et godt råd, hvad skulle det så være? Jeg havde en god og vel typisk ungdom. Gode venner, fede fester i slutfirserne og starten af halvfemserne. Hvis jeg skulle give mig selv et råd, så skulle det nok være at nyde ungdomslivet længere end jeg gjorde, og vente lidt med børn og ægteskab.

9. Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single? Jeg har en kæreste. Vi har været sammen i et par år nu.

10. Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn) Jeg har seks børn. En kvinde på 22, en mand på 20, en ungmand på 16, en teenager på 13, en dreng på ni og en pige på syv.

11. Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje? Jeg foretrækker kaffe, men vil hellere drikke vin

12. Hvad er dine livretter? Det er total politisk ukorrekt, men jeg er vild med en rød steak. Gerne sådan en som min kæreste og jeg fik i Toscana La Bistecca alla Fiorentina. Gerne sammen med en god chianti classico

13. Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig ind) Bruger du musik i dine bøger? Jeg har siden min ungdom hørt AC/DC og lytter generelt nok mest til ældre musik. Gerne rock fra 70erne, og ind i mellem, så sætter jeg Patsy Cline på og synger med på det. Jeg lytter ikke til musik når jeg skriver.

14. Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab? Jeg går op i fodbold og spiller også fortsat selv. Jeg kan godt lide, at se de helt store kampe og landsholdet. Derudover er det vin. I den forbindelse udgiver jeg podcasten VINVALGET sammen med en kammerat. Vi er glade amatører, men vi nyder at gå i dybden med smagningerne.

15. Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter? Jeg lever ikke af at være forfatter, så jeg har stadig mit arbejde. Jeg er uddannet ergoterapeut og har arbejdet indenfor psykiatriområdet de sidste 20 år. I 12 år har jeg været leder i Aalborg kommunes socialpsykiatri, både for et par botilbud og for teams, der yder støtte til borgere uden for botilbuddene.

16. Hvad fik dig igang med at skrive? Jeg var og er fortsat meget glad for at læse. Indimellem læste jeg en krimi, hvor jeg meget arrogant og naivt tænkteat jeg kunne gøre det bedre. Det var jo først senere, at jeg blev klar over hvor svært og komplekst det er, at skrive en krimi

17. Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du? Hvordan fejrede du? Det var en vild følelse, men måske så vild, at det var svært at tage helt ind. Jeg havde brugt en del år på skrivningen, og så lige pludselig, så var den udgivet. Jeg boede i Brønderslev på det tidspunkt og afholdt en udgivelsesreception på biblioteket. Det var en dejlig fejring.

18. En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger eller hvilket som helst andet) Hunde er jeg ikke så glad for. De gør, savler, hopper op ad én og snuser én i skridtet… 

19. En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan? Det er måske når jeg lytter til Patsy Cline. Jeg tror ikke der er så mange der er hooked på hende. I hvert fald ikke i min alder.

20. Hvornår har livet gjort dig mest ked af det? Jeg tænker det er i forbindelse med skilsmisse og afsavnet fra børnene i hverdagen.

21. Hvornår har livet gjort dig mest glad? Børnenes fødsel, og det at have fundet en kæreste jeg kan se mig selv blive gammel med.

22. Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller forfatter? Jeg læser mindre når jeg skriver. Jeg er bange for at tage fortællerstemme eller karaktertræk med over i mit manuskript. Når jeg læser, så er det krimi og spændingsgenren. Hvis jeg kun skal nævne en ynglingsforfatter, så må det være Jo Nesbø. Panserhjerte er en af mine favoritter.

23. Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke har gjort eller turdet?
 Jeg ser mig selv som en krimi og spændingsforfatter, så jeg har ikke haft overvejelser om andre genre.

24. Hvad er din dårligste vane? Jeg bruger for lang tid på at skrive mit første udkast. Jeg syntes det er svært at skrive, så jeg har mange overspringshandlinger. Det er nemmere at side foran fjernsynet og se en film.

25. Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til? Jeg syntes selv, jeg har en god fornemmelse af karakternes psyke i de to bøger jeg har skrevet. Jeg bryster mig af, at det betyder, at de er helstøbte og ikke bare todimensionelle. 

26. Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv? Så står den på god mad og vin sammen med min kæreste.

27. Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor? Jeg er mest stolt af den seneste Elektrochok, fordi det er svært at skrive en 2er, og fordi jeg egentlig syntes at jeg skriver bedre nu.

28. Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine bøger? Det bedste er at skabe et alternativt univers, som læseren kan besøge. Jeg får lov til at lege Gud på den måde. Derudover er det at undersøge menneskets natur ved, at sætte mine karakterer under pres i krimierne. 

29. Nævn en fun fact eller flere om dig selv.
 Jeg har været 6 måneder i Zambia som ulandsfrivillig med Tvind. Det kan godt ske, der er nogen der svindler for millioner i den organisation, men jeg oplevede, at vi gjorde en konkret forskel for de forældreløse børn i Lusaka.

30. Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved din computer og er igang med at skrive? Jeg er en planlægger. Jeg skriver notater i en A5 bog, og når jeg har nok, så udarbejder jeg en synopsis med hovedplot og de mest fyldige subplots. Når jeg er tilfreds med den, så planlægger jeg alle scener. Det bliver til mellem 90 og 100 scener. Det er først herefter, jeg begynder at skrive.
31. Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige? At jeg er lidt nørdet med mit forfatterskab og vinpodcast

32. Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende? At jeg kan lide rom-rosin is og svesker i kager 

33. Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver? Jeg arbejder bedst ved skrivebordet, når jeg er i skrivefasen. Når jeg er i idefasen, så kan det være alle steder. I køen i REMA, når jeg laver mad, midt i en samtale eller på Hald Hovedgaard, hvor jeg planlagde Elektrochok.
34. Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar)

35. Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med? Jeg går op i fodbold. Her holder jeg med Liverpool og Fc Midtjylland.

36. Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier? Jeg tror ikke der er et tema jeg aldrig vil skrive om. Det er anderledes med scener. Her er der nok forskellige scenarier jeg vil afholde mig fra at beskrive.

37. Hvor vil du helst holde ferie? Alle steder med vinkultur

38. Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad ville du sige til vedkommende? Jeg ville nok have en alvorlig snak med Torsten Lange, der er hovedkarakteren i mine bøger. Jeg vil sige til ham, at han skulle passe på sig selv.

39. Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser? Jeg overvejer om jeg skal udsætte Torsten Lange for flere pinsler. Min oprindelige tanke var, at det skulle blive til en trilogi, og det kræver jo en bog mere med ham. 

40. Det sidste spørgsmål er dit. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv eller andet. Her må du skrive lige præcis hvad der falder dig ind.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar