søndag den 19. april 2020

Kend din krimiforfatter: Stephan Garmark

   

1. Hvor er du født og vokset op?
Jeg er født på Skive sygehus og vokset op i Haderup, der ligger langt, langt ude på heden i Midtjylland.

2. Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 

3. Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre søskende - hvor mange?
Min far er læge, min mor sygeplejerske. Jeg er en efternøler til to søskende. Min søster, Kathrine er psykolog og min bror, David er forfatter.

4. Hvor har du gået i skole?
Jeg gik på Haderup Central Skole. En lille skole med omkring 200 elever fordelt på 10 årgange.

5. Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor?
Jeg var glad for at gå i skole, så jeg kunne egentligt lide de fleste fag men jeg kunne bedst lide dansk, historie og samfundsfag. Jeg havde to fantastiske dansklærere, først fru Gammelgård, der var en ældre og meget sød lærerinde, der passede godt på os i de første år, derefter Nydam, der var en brysk og sjov og meget inspirerende lærer.

6. Hvad var det værste fag og hvorfor?
Tysk. Det lå altid enten i morgentimerne, hvor jeg ikke var vågen endnu eller sidst på dagen, hvor jeg bare gerne ville hjem. Dertil synes jeg at tysk er et forfærdeligt sprog. Jeg lærte det aldrig.

7. Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige?
Jeg tror de ville sige at jeg var en god kammerat der aldrig  blev særligt god til fodbold.

8. Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18-årige jeg et godt råd, hvad skulle det så være?
Desværre var min ungdom præget af forskellige problemstillinger, så de år var ret hårde for mig. Hvis jeg kunne sige noget til mit yngre selv, ville det være to helt væsentlige ting: 1) Du har ikke travlt, så lad være med at brænde lyset i begge ender. Og 2) Vær sødere mod din far. Jeg tror ikke det behøver blive uddybet, men det er de to ting jeg ville lægge vægt på.

9. Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single?
Jeg er kærester med Natacha.

10. Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn)
Jeg har Frej på 11 år.

11. Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje?
Kaffe. Litervis af kaffe.

12. Hvad er dine livretter?
Jeg er så glad for al slags mad at det er svært at bestemme sig. Jeg er vild med østers.

13. Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig ind) Bruger du musik i dine bøger?
Mit yndlingsband er War Drums. De spiller elektronisk smadderpunk og det er simpelthen vidunderligt. Dertil er Carsten og Thomas bare de sejeste rockstjerner jeg kender, jeg vil klart anbefale at se dem live hvis de spiller i dit nærområde.
Jeg lytter altid til musik når jeg skriver, det sætter stemningen.

14. Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab?
Min familie.

15. Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter?
Jeg var ved at uddanne mig til socialrådgiver. Jeg har tidligere studeret teologi og litteraturhistorie.

16. Hvad fik dig i gang med at skrive?
Jeg har altid skrevet. Jeg ville faktisk gerne være journalist, da jeg var yngre, men jeg var for dum til at bestå optagelsesprøven. Jeg var et af de der irriterende børn, der afleverede stilehæfte efter stilehæfte med historier til min dansklærer. Jeg var helt vild med Dennis Jürgensen, som barn og jeg startede med at læse hans bøger meget tidligt, desværre kunne han ikke nå at skrive så hurtigt som jeg læste, så jeg kastede mig over andre forfattere som Knud Holten og faldt fuldstændigt for Alex-bøgerne. Jeg ringede faktisk engang til Knud og spurgte om jeg måtte skrive en historie om en af karaktererne i hans bøger, det måtte jeg ikke, men han opfordrede mig til at skrive mit eget. Jeg har været omkring ti år på det tidspunkt … haha, det har jeg faktisk ikke tænkt på i mange år, Knud Holten opfordrede mig til at skrive mine egne historier, det var DER det blev virkeligt!

17. Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du? Hvordan fejrede du?
Min første udgivelse var Syndefald, der er en kortroman der for nyligt er blevet genoptrykt i en antologi der hedder ”et studie i ondskab.”
Det var da for lækkert at få den ud! Jeg fejrede det med en frygteligt masse alkohol. Det har været tendensen ved alle mine efterfølgende udgivelser.


18. En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger eller hvilket som helst andet)
Reality TV. Jeg hader reality-TV og alt hvad det indebærer. Jeg synes ikke man skal udstille, hædre eller grine ad talentløshed. Det er den laveste form for underholdning der findes.

19. En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan?

20. Hvornår har livet gjort dig mest ked af det?
Som jeg nævnte, havde jeg det ikke så nemt da jeg var helt ung. Jeg havde svært ved at finde mig til rette i tilværelsen og det gjorde mig rigtigt ulykkelig.  Der var nogle ting der skulle falde på plads for mig og da jeg fandt en mening og et formål blev det meget bedre.

21. Hvornår har livet gjort dig mest glad?
Da Frej blev født. Han har gjort mig mest glad hver dag siden. Og da jeg udgav Syndefald og nu endelig kunne kalde mig forfatter. Det er så vigtigt med identitet her i tilværelsen de to ting giver mig identitet. Jeg er Frejs far og jeg er forfatter.

22. Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller forfatter?
Ja. Det er en del af jobbet at læse andres værker. Min yndlingsforfatter er David Garmark, han er den bedste der er, det er der slet ingen tvivl om. Han ved at man ikke kommer sovende til det og han arbejder hårdt, målrettet og professionelt med faget og det kan ses i hans bøger. Han er simpelthen fremragende.

23. Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke har gjort eller turdet?
Jeg tør alt! Jeg har adskillige fortællinger på tegnebrættet fra fantasy til socialrealisme og jeg håber jeg kan nå det hele og at min redaktør giver mig lov.

24. Hvad er din dårligste vane?
Jeg ryger.

25. Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til?
At skrive krimier!

26. Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv?
Jeg hører musik og går lange ture uden formål. Meditationsture, kunne man kalde det, det er nødvendigt for mig for at få min hjerne til at holde sin kæft.

27. Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor?
Jeg er meget stolt af alle mine bøger, men den jeg er mest tilfreds med er ”Love City.” Alt ved den bog var bare lækkert, en fed skriveproces, en helt formidabel reception på Hantwerk med specialbrygget øl til lejligheden, bistro Goulu lavede en særlig menu, War Drums kom og spillede den sang de havde skrevet til bogen. Jeg forstår stadig ikke at den bog ikke har solgt en milliard eksemplarer og er blevet til en Netflix-serie.

28. Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine bøger?
Det bedste ved at skrive krimier er at der er så mange stærke og flittige læsere til genren. Krimilæserne i Danmark er verdens bedste læsere, de er simpelthen så søde til at dele deres læseoplevelser og anbefale bøger til hinanden og de er kritiske så de holder os alle sammen oppe på dupperne. Dertil er der fællesskabet med kollegerne, jeg er dybt taknemmelig for at have mødt så mange fantastiske mennesker i denne her industri, jeg har fået så mange gode bekendte og også et par rigtigt gode venner indenfor det her fag.

29. Nævn en fun fact eller flere om dig selv.

30. Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved din computer og er i gang med at skrive?
Som de fleste andre bruger jeg notesbøger. Jeg har tonsvis af dem, fyldte med mere eller mindre gode ideer og interviews med forskellige fagpersoner såsom drabschefen, retsmedicineren og forhørslederen. Det er nok den mest værdifulde ressource jeg har.

31. Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige?
Jeg tror de ville sige at jeg er en kærlig og til tider meget besværlig person. Jeg ved det ikke? Håber de siger noget godt.

32. Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende?
Det ved jeg faktisk ikke, jeg tror ikke jeg overrasker så meget, what you see is what you get.

33. Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver?
Jeg kan bedst lide at skrive på det lokale værtshus, men det kan så desværre ikke rigtigt lade sig gøre for tiden, så jeg skriver bare ved spisebordet herhjemme.

34. Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar)

35. Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med?
Jeg er ikke stor sportsfan, men jeg kan godt lide at se VM og EM i fodbold, det er her jeg synes sporten kommer rigtigt til sin ret, jeg ser faktisk alle kampene når der er turnering. Klubbold siger mig ingenting.

36. Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier?
 Der er ingen grænser.

37. Hvor vil du helst holde ferie?
Jeg er ligeglad, så længe jeg er sammen med dem jeg elsker, kunne det være alt fra Grønland til Sydafrika.

38. Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad ville du sige til vedkommende?
Isak fra Syndefald. Han virker som en tilforladelig person. Wink wink, nudge nudge, say no more.
Jeg ville sige: Hvorfor?

39. 
Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser?
Jeg skulle jo have udgivet Chris 3 op til krimimessen, men vi har rykket den, det er så kedeligt at udgive bøger uden at kunne holde en reception eller noget, så den kommer, men den kommer senere. Jeg arbejder lige nu på bog nr. 4 i serien og så skriver jeg jo hyggekrimi med Morten og David. Jeg har også et par andre krimiprojekter i støbeskeen med David, men dem tror jeg ikke vi skal snakke for meget om endnu.

40. Det sidste spørgsmål er dit. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv eller andet. Her må du skrive lige præcis hvad der falder dig ind 
Jeg synes det er en fantastisk ide med de her interviews! Jeg håber at det kan give læserne lyst til at samle nogle romaner op af mindre etablerede krimiforfattere, såsom Thomas Bagger eller David Garmark. Der er så mange gode krimier på markedet og de bliver altså ikke udelukkende udgivet på de fire største forlag, så nogle gange kan det godt betale sig at grave lidt for at finde nogle virkeligt fede læseoplevelser og det betyder virkeligt meget for os at I bakker op og køber vores bøger. Hvis I hellere vil låne dem på biblioteket eller høre dem på Mofibo, så giv lige vores Facebooksider et like og en deling, på den måde ved vi at I er derude og at I læser med. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar