torsdag den 2. april 2020

Kend din krimiforfatter: Inger Wolf

KEND DIN KRIMIFORFATTER:  Inger Wolf


1.    Hvor er du født og vokset op?  Jeg er født i Herning, men flyttede til Aarhus, da jeg var et halvt år. Her boede jeg, til jeg var 11 år, hvorefter jeg flyttede til Holsted i den sydlige del af Jylland.
2.    Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 

3.    Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre søskende - hvor mange? Min far er uddannet skolelærer og arbejdede som sådan de første 10 år af mit liv. Derefter blev han organist og arbejdede som musiker på forskellige måder. Min mor gik hjemme i starten, men havde siden diverse ufaglært arbejde. De blev skilt, da jeg var 8, og jeg boede hos min far. Jeg har også en lillebror, der er et år yngre end mig, som så boede hos min mor.
4.    Hvor har du gået i skole? Rosenvangskolen og Holme skole i Aarhus, Højmarkskolen i Holsted og Føvling skole.
5.    Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor? Det var nok dansk, fordi jeg var god til det.
6.    Hvad var det værste fag og hvorfor? Idræt, fordi jeg var elendig til det.
7.    Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige? Forhåbentlig, at jeg var både klog og sjov. Men også lidt en rebel, der gerne ville være, hvor balladen var.
8.    Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18~årige jeg et godt råd, hvad skulle det så være? Min ungdom var rigtig mange fester, og der var ikke noget, der var særlig seriøst, før jeg flyttede sammen med min datters far, da jeg var 17. Råd til en 18-årig? Vær ikke bange for at fejle, for kun ved at afprøve tingene kan man finde ind til, hvad den rigtige vej er. Det hører med til succes, at man har fejlet mange gange undervejs.
9.    Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single? Jeg er single.
10.  Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn) Jeg har en datter på 24.
11.  Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje? Jeg drikker nok lige dele kaffe og kold hibiscus/brændenælde/mynte-te.
12.  Hvad er dine livretter? Sushi, tunge salater og pandekager med is.
13.  Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig   ind) Bruger du musik i dine bøger? Jeg er mest til pop, rock og deep house. Jeg hører   det, mens jeg arbejder, og det sker, at noget af det havner i mine bøger. Især Daniel   Trokic-bøgerne har mange musikreferencer.
14.  Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab? Planter. Jeg interesserer   mig for naturmedicin og naturlig sundhed og er lejlighedsvis cannabisaktivist.
15.  Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter? Jeg har en BA i engelsk, som jeg har   brugt til at ernære mig som freelance oversætter i mange år. Men jeg har også arbejdet   på  kontor nogle år og tidligere på fabrik.
16.  Hvad fik dig igang med at skrive? Jeg har skrevet, siden jeg var omkring 11-12 år, og   det har måske været lige dele virkelighedsflugt og terapi i starten. Min dansklærer var   nok den første, der så et talent for at skrive. Hun lod mig skrive på en bog i   dansktimerne indimellem, hvis jeg lovede at sende den til et forlag, når jeg var færdig.
17.  Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du?       Hvordan fejrede du? Jeg var meget, meget glad, men også meget sårbar i forhold til   kritik. Med tiden bliver man dog mere hærdet. Jeg husker at have fejret selve dagen med   min daværende redaktør på en restaurant på Østerbro. En god aften.
18.  En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger   eller hvilket som helst andet) De fleste former for pølser. Nej tak.
19.  En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan? Sære DJ-mixes på   Youtube.
20.  Hvornår har livet gjort dig mest ked af det? Når jeg er blevet skilt fra en kæreste.
21.  Hvornår har livet gjort dig mest glad? Når jeg har rejst med min datter.
22.  Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller   forfatter? Jeg læser fra mange forskellige genrer, selvom det ikke er blevet til så meget   de senere år. Nogle af mine yndlingsbøger gennem tiden har været "Det jeg elskede" af   Siri Hustvedt, "American Psycho" af Bret Easton Ellis, "Øst for Paradis" af John Steinbeck,   "Forbrydelse og straf" af Dostojevski og "Ondskabens øjne" af Thomas Harris. Meget   drabeligt det hele.
23.  Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke   har gjort eller turdet? Jeg vil gerne skrive noget andet end krimi, som f.eks. mere over   i spændingsgenren, og også gerne prøve kræfter med nogle filmmanuskripter.
24.  Hvad er din dårligste vane? Nikotintyggegummi. Det er virkelig pinligt her på snart 20.   år.
25.  Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til? At få idéer og se muligheder.
26.  Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv? Så lukker jeg ned for verden   og binge-watcher en eller anden serie.
27.  Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor? Det er nok   Giften, fordi den har et interessant tema i form af klimaet, og det har været spændende   at arbejde med ekstremisme.
28.  Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine   bøger? Det bedste er, når man får udtænkt en genial løsning, hvilket virkelig ikke er   nemt, og der er mange frustrationer, indtil man finder den rigtige. Det er nok mest vigtigt   for mig, at læseren har svært ved at lægge bogen fra sig, og at han eller hun kan li' mine   karakterer.
29.  Nævn en fun fact eller flere om dig selv. Jeg er engang blevet skudt. Godt nok kun af   et luftgevær, og haglet sad fast i min sweater, men alligevel.
30.  Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved   din computer og er igang med at skrive? Jeg skriver dem ned i notesbøger eller et   notesprogram, som jeg har på telefonen. Og så rydder jeg op i dem indimellem og finder   ting, jeg kan bruge.
31.  Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige? Forhåbentlig, at   jeg er venlig, men sikkert også lidt et rodehoved med nogle ting.
32.  Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende? Det er nok, at jeg faktisk er sådan forholdsvis skør og lidt lever på en anden planet mentalt. Jeg skjuler det bare godt.
33.  Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver? Når jeg er isoleret fra   andre mennesker, som f.eks. i et sommerhus. Som jeg lige hørte Joyce Carol Oates sige: "Konstante forstyrrelser ødelægger al kreativitet". Så det skal man helst undgå.
34.  Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen   med dine svar) 

35.  Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med? Nej, jeg   ved ikke meget om sport. Men jeg kan da godt hive mig op til at se fodboldlandskampe,   hvis jeg er i godt selskab.
36.  Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier? Udpenslet sex. Jeg synes ikke, det   passer ind.
37.  Hvor vil du helst holde ferie? I det sydlige Spanien, hvor jeg har boet i fire år. Men jeg   kunne også godt tænke mig en rundtur i det vestlige USA.
38.  Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad   ville du sige til vedkommende? Så skulle det nok være Sebastian Vinther, og så ville   jeg sige til ham, at han bare skulle holde ud.
39.  Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser? Jeg er næsten   færdig med Pyromanen 3, som kommer til at hedde Hævnen. Vi satser på, den kommer   til sommer, men man ved aldrig i disse coronatider.
40.  Det sidste spørgsmål er dit. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv   eller andet. Her må du skrive lige præcis hvad der falder dig ind. Det er til dem,   der gerne selv vil skrive: Man skal ikke lade sig slå ud af afslag eller andres negative   mening. Man skal bare blive ved, så kan man ikke undgå at blive bedre.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar