torsdag den 25. september 2014

Anmeldelse - Thomas Rydahl - Eremitten

Eremitten handler kort fortalt om liget af en lille babydreng, som bliver fundet i en bil på stranden på Fuerteventura. Politiet har svært ved at redde trådene ud og finder alternative løsninger til at lukke sagen. Danskeren Erhard Jørgensen, som har været bosat på øen gennem en årrække og kendt af øens beboere, som en eneboer og lidt af en særling, nægter at lade sagen ligge. Han kan ikke acceptere, at moderen til drengen, måske aldrig får vished om, hvad der er sket hendes baby. Erhard begynder sit eget uoficielle opklaringsarbejde og på sin vej, støder han på ikke så få forhindringer. Erhards handlinger er i bund og grund kærlige handlinger, som sker for at hjælpe og beskytte andre, men på en eller anden måde, ender det hele tiden nærmest i endnu større suppedas end hensigten.
Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg skal anmelde denne bog. Lad mig sige det som det er – jeg drønkedede mig hele den første to trediedele af den. Jeg var ved at opgive og lægge den fra mig flere gange, men jeg havde jo selv sagt ja til at læse den, så jeg synes også jeg burde læse den færdig. Det er jeg glad for at jeg gjorde, for slutningen af bogen er der hvor det hele sker – der hvor begivenhederne tager fart og bogen langt om længe begynder at minde en lille smule om krimi.

Dét der gør det svært for mig at finde ud af, præcist hvad jeg mener om den, er, at det egentlig er en super velskrevet bog. Den giver et virkelig godt billede af Erhard som er bogens nogen-og-70-årige hovedperson og den er velformuleret og skrevet med en vis portion humor og tragikomik. Desværre synes jeg også, at der er alt for mange udenomstanker og ligegyldigheder med. Tilsidst tog jeg mig i blot at skimme siderne og springe hele passager over. Hvis jeg nu ikke havde læst bogen som krimifan med hang til bloddryppende bestialske bøger, men bare som et stykke skønlitteratur, så tænker jeg, at min bedømmelse ville være en anden. For mig blev Eremitten for langtrukken og den smule action og spænding den indeholder, kommer først ca 400 sider inde i bogen og da var jeg altså desværre for længst stået af. Synd for ellers super gode skriveegenskaber.