tirsdag den 31. marts 2015

Anmeldelse: Julie Hastrup - Farlig fortid

På bagsiden står der:
En kold februarnat forulykker en ambulance på en jysk landevej. Den ene ambulanceredder er død, den anden hårdt kvæstet, og patienten – en livstidsfange fra Statsfængslet i Østjylland – er forsvundet. Dagen efter bliver en tidligere landmand stukket ihjel med en høtyv lidt uden for Ringkøbing, og den lokale præst opdager sin egen dødsannonce i avisen. Den ambitiøse drabsefterforsker Rebekka Holm er hjemme i barndomsbyen Ringkøbing for at hjælpe sin mor efter faderens død, og da hun hører om de makabre begivenheder, involverer hun sig omgående i efterforskningen, en drabsefterforskning, der blotlægger nye og gamle synder og knytter sig til en række hændelser, der fandt sted en stegende hed sommer i 1989.

Jeg er ret vild med Julie Hastrups bøger om Rebekka Holm. Hendes første bog i serien – En torn i øjet – er stadig en af de krimier der står skarpest for mig. Desværre var jeg ikke helt så vild med den forrige bog i serien, som med de andre, da jeg synes der gik alt for meget privatliv og ulykkelig kærlighed i den ellers virkelig gode historie. Det er der lavet om på i denne bog og det klæder Rebekka at være tilbage i den mere selvstændige og stærke rolle. Hun har fået mere styr på sine følelser og det er helt perfekt med den mængde privatliv vi får del i.

Farlig fortid starter ud lige på, med masser af action og så går det ellers slag i slag med makabre mord og udpenslede detaljer om gerningsstederne. Jeg elsker det!! Der er et rimeligt højt tempo hele vejen igennem og opklaringsarbejdet er hele tiden i gang.

Sideløbende med historien, kører der endnu en historie. Den udspiller sig på en gård i sommeren 1989 og udover at beskrivelserne af stedet er så fine, at jeg tydeligt kunne se det hele for mig, så var det også ret sjovt at læse de små detaljer der hørte firserne til. Fx nævnes der en Claudio-trøje. Sådan en havde jeg selv da jeg var teenager og den var højeste mode dengang :)

Et af de emner der berøres i bogen, er uskyldigt dømte som må afsone en straf for forbrydelser andre har begået. Om hvordan man kan brænde så kraftigt for noget og samtidig være komplet dobbeltmoralsk, når det er noget der vedrører en selv. Jeg ville gerne uddybe, men så kommer jeg til at røbe for meget, så den del må I selv læse jer til :)

Slutningen kunne jeg godt have ønsket anderledes. Her kommer pludselig en helt anden historie ind over, som gjorde at jeg sad med lidt en flad fornemmelse. Den egentlige forbrydelses opklaring er lige om hjørnet, men vi kommer til at vente med den til bagefter. Jeg synes godt den nye historie måtte være udeladt, men på den anden side, så sker der noget som kan have betydning for de næste bøger i serien. På den måde var det måske alligevel nødvendigt. At vi ikke ender med den happy ending på forbrydelsen, som man oftest får i en krimi, synes jeg egentlig er ret fedt og jeg sad tilbage med en masse følelser og stof til eftertanke.

Farlig fortid, er en af den slags bøger jeg ikke kunne slippe. Den fulgte med mig overalt jeg kunne se mit snit til at læse lidt.

Bogen er 5. selvstændige bog i serien om Rebekka Holm, men selvom den kan læses selvstændigt, synes jeg dog alligevel, at de bør læses i rækkefølge for at få hele sammenhængen med.

Husk at Frk. Tines Krimitanker også er på Facebook :)