søndag den 1. maj 2016

Anmeldelse: Carina Bergfeldt - Fotografiet


Færdig med Fotografiet og jeg sidder tilbage med en følelse af, ikke at være kommet ordentligt ind i historien. Vi følger både den ene, den anden og den tredje og vi springer fra person til person i ét væk. Indimellem følger vi også lige tankerne hos en fjerde og femte person… jeg synes det blev rodet og usammenhængende.

En kvinde kontakter politiet, da hendes mand ikke er kommet hjem efter en tur i byen. Anna Eiler bliver sat på sagen og til at begynde med, tager hun det ikke så alvorligt og forventer, at manden snart dukker op. Det gør han selvfølgelig ikke og da hans afskårne hoved bliver fundet i en sø, må Anna og hendes kollegaer i gang med opklaringsarbejdet. Annas veninde, Julia Almliden, er journalist og er hurtigt på pletten ved findestedet. Julias egen far forsvandt for et år siden og da der findes endnu et parteret lig i søen, frygter hun, at det er hendes egen far.

”Omgivet af åkander, bliver et parteret lig fundet i en sø…” Sådan lyder det i bagsideteksten og det lyder jo godt i ørerne på en der kan li de makabre krimier. Desværre bliver denne bog aldrig hverken makaber eller uhyggelig. Det er lige før jeg vil sige, at der er mere ulykkelig kærlighed og brændte sjæle end der er mord og egentlig krimi. Måden de (specielt journalistens måde) opklarer hvem morderen er, er også en anelse tam og slutningen som nok var tænkt som en stor overraskelse, faldt ligesom lidt til jorden. Denne bog, tror jeg, er 2. del af en serie. Det var i hvert fald det indtryk jeg fik da jeg læste – som om der var sket noget imellem personerne, i en tidligere historie. Måske er det derfor jeg finder det hele lidt rodet og aldrig rigtigt var i stand til, at leve mig ordentligt ind i historien.

Jeg håber du har lyst til at følge med på Facebook også. Klik lige HER :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar