onsdag den 5. april 2017

Interview med Stuart MacBride

Jeg er ret begejstret for Stuart MacBrides bøger. På årets Krimimesse i Horsens, fik jeg fornøjelsen af, at interviewe ham. Det kom der følgende ud af: 




Tine: Kan du starte med at fortælle nye læsere lidt om dig selv?:

Stuart: Jeg hedder Stuart MacBride. Jeg skriver krimer, som hovedsageligt foregår i det nordøstlige Skotland. Jeg er en helt almindelig gennemsnits skotsk person, som bare har et, en smule, anderledes job. Jeg bor ude midt i ingenmandsland. Jeg har to killinger og to katte, fire høns og min kone har fem heste. Jeg ejer en lille traktor – ikke noget jeg normaltvis fortæller folk om 😊

Tine: Hvad bruger du traktoren til?

Stuart: Traktorting. Vi har en lille mark, så jeg burde nok have får og køer, men jeg har ikke fritid nok til nogen af den slags ting.

Tine: Ash Henderson-serien, er indtil videre den eneste af dine serier udgivet på dansk og derfor også den eneste jeg har læst. Jeg elsker brutaliteten i den og jeg elsker humoren der er brugt. Hvordan er du kommet på idéen til en person som Ash Henderson? Han er (i det mindste i begyndelsen) meget følsom, men på samme tid meget hard core og voldelig.

Stuart: Det er en smule underligt for mig, at komme til et sted, hvor de af mine bøger som folk kender til, er Ash Henderson-serien. Normalt er det altid min anden serie om Logan MacRae og Ash Henderson er en direkte modreaktion til Logan MacRae. Logan er en holdspiller, han overholder reglerne, han skal ikke bare have fundet den onde, han skal fange ham, men han vil fange ham på den rigtige måde. Ash Henderson er der imod meget mere af den gamle skole. Han er en der er vant til at løse problemerne med vold, selvom han, når vi møder ham i bøgerne, lider temmelig meget af gigt i hænderne. Derfor kan han ikke bare tæve løs på folk, som han normalt ville gøre. Han er tvunget til at håndtere sine problemer, som andre mennesker og løse sig igennem tingene. Og så er Logan 3. person hvor Ash er 1. person.

Tine: Er humoren vigtig for dig i dine bøger? Jeg grinede hele vejen igennem dem, selvom de er meget blodige og makabre.

Stuart: Jeg er ikke ude på at lave jokes. Det handler om hvordan folk agerer med hinanden. Jeg tror det er sådan folk er. I næsten alle krimier, er folk meget stramme og alvorlige og ”Vi skal løse dette problem”. Sådan er de i bøger, men rigtige politibetjente har ægte sans for humor og laver sjov og gør grin med hinanden hele tiden. Det var det jeg ønskede, da jeg begyndte at skrive bøgerne – jeg ønskede at de skulle være som virkelige mennesker.

Tine: Hvor de siger én ting, men tænker noget andet?

Stuart: Ja, det er ikke robotter efter retfærdighed, men virkelige mennesker, som udfører et virkeligt vanskeligt arbejde. Det er derfor der er humor i bøgerne, for sådan er det i den virkelige verden.

Tine: Her kommer et fjollet spørgsmål, men hvis du kunne tale med Ash, hvad ville du sige til ham?

Stuart: Jeg ønsker VIRKELIG ikke at tale med Ash 😅 Han gør hvad han mener, er det rigtige at gøre og han gør hvad han føler er nødvendigt på det givne tidspunkt. Jeg ville ikke have lyst til at gå ud og få en drink med ham. Jeg tror han vil være lidt for skræmmende. Også fordi jeg i princippet er hans gud. Jeg er den der straffer ham, for sine synder. Jeg tror ikke det vil være en særlig sikker position for mig at være i 😊

Tine: Hvis dit forlag er med på idéen, vil du så skrive flere bøger om Ash?

Stuart: Jeg ville elske, at skrive flere bøger om Ash. Det vil jeg virkelig. Jeg har en historie jeg gerne vil fortælle, som jeg gerne vil sige mere om, men jeg ved ikke om jeg får lov at skrive den om et år eller to, så jeg må hellere lade være at sige for meget. Jeg har tilbudt forlaget at skrive endnu en Ash-bog, men de følte, at de hellere ville have en stand alone, så den udkommer i UK om et par uger. Men måske Ash får sin tur. Jeg håber det.

Tine: Din største serie om Logan MacRae – er der ligheder imellem den og Ash Henderson-serien? Humoren, brutaliten, de blodige mord og de intelligente mordere?

Stuart: Jeg synes egentlig ikke, at bøgerne er brutale. Jeg vil i stedet sige, at bøgerne er ærlige.

Tine: Jo, men du ved… med dukker syet ind i maver osv…

Stuart: Ja, men du får kun det at se, som jeg synes du skal se. Så hvis Ash ser noget, så ser du alt hvad han ser. Vi kommer ikke tilbage til det senere – jeg vil have at du ser hvad der sker med hans øjne og i hans tanker. Når han fx slås med nogen, er det derfor du får det hele med, fordi jeg ønsker, at du skal opleve det sammen med ham. Jeg ønsker ikke at skynde mig at flyve henover det. Sådan her er det at være ham, det her er hvad han ser og det her er hvad han føler.

Tine: Det er det jeg så godt kan lide ved de her bøger. At du får alt med inclusiv så meget blod som muligt.. haha.. Derfor vil jeg også gerne vide, om den næste serie, som jeg ikke har læst endnu, indeholder noget af det samme.

Stuart: Ja det er meget det samme, hvor du får lov at se hvad Logan ser. Fx er der en af bøgerne, som sikkert udkommer i Danmark senere, hvor dele af teksten er på polsk. Logan rejser til Polen på et tidspunkt og folk snakker selvfølgelig polsk. Det gør Logan ikke, så derfor er der ingen oversættelse af, hvad der bliver sagt til ham. Du får, hvad han får. Hvis han forstår et par ord, så får du dem, men derudover er du i hans sko, så at sige. Med mindre du selv taler polsk, har du ingen idé om, hvad der bliver sagt til ham.

Tine: Så teksten står også på polsk i bogen?

Stuart: Ja ja, det hele er på polsk 😊

Tine: Din næste bog som bliver udgivet på dansk, er den niende bog i Logan MacRae-serien. Ved du hvorfor de har valgt at gøre det på den måde og vil du mene, at nye læsere går glip af noget vigtig baggrundshistorie, ved at starte her?

Stuart: Jeg tror det er fordi den markerer et skift i serien. Før denne, er det hele kriminalbetjent i Aberdeen. Den nye bog foregår efter det hele er lavet om indenfor politiet og Logan er nu tilbage i uniform. Han har stadig at gøre med mord, men det er ikke længere hans ansvar. Han skal nu samarbejde med de teams, som er ansvarlige for mord. Det er en slags afbræk i serien, hvor man kan gå tilbage og læse de andre, hvis man kan lide den. Forhåbentlig vil folk gå tilbage og læse resten.

Tine: Kan du afsløre en lille smule om, hvad vi kan forvente af "De savnede og de døde", som er næste bog der udkommer på dansk?

Stuart: Uh det er svært uden at afsløre for meget. Jeg brugte rigtig meget tid imens jeg skrev, sammen med de politifolk, som udfører det job, som jeg skriver om. Der er mange virkelige historier i bogen. Og som regel er det sådan, at jo underligere og sær en historie er, jo mere sandsynligt er det, at det er en af de virkelige. Liget af en ung pige, bliver fundet i en pool, som ligger helt tæt op af havet, hvorfra den er skyllet ind. Det går ud på at finde ud af hvem hun er og hvordan hun er havnet der. Jeg håber ikke det afslørede for meget.

Tine: Hvad arbejder du på lige nu?

Stuart: Jeg har lige færdiggjort andet udkast til en underlig spin off, stand alone til Logan MacRae-serien. I den sidste bog, som kommer lige efter De savnede og de døde, gør jeg noget virkelig virkelig forfærdeligt, ved en af hovedpersonerne. Vedkommende er efterlagt i et afsindigt dårligt sted i slutningen af den bog. Så den bog jeg skriver nu, er en slags bro over hullet mellem den og den næste Logan-bog. Det er ikke en Logan-bog, men den omhandler to af personerne fra Logan-serien.

Tine: Er der noget, du aldrig ville skrive om i en krimi?

Stuart: Dét er der, ja. Jeg fandt på et plot til en terrorbaseret roman. Jeg arbejdede mig igennem visse ting og jeg talte med forskellige mennesker. Grunden til, at jeg aldrig vil skrive den bog, er at jeg følte den ville være et blue print – et manuskript til, hvordan du kan bringe UK fuldstændig i knæ. Dræbe en forfærdelig masse mennesker. Det lyder dramatisk, men jeg ønsker virkelig ikke at trykke den bog. Det er den eneste gang jeg har tænkt, nej.. den cencurerer jeg, den vil jeg simpelthen ikke skrive.

Tine: Hvor langt kom du med bogen?

Stuart: Jeg kom så langt som til planlægningen, men tænkte, at det var en god idé til en bog, men det var ikke en god idé virkelig at udgive den.

Tine: Læser du selv krimier?

Stuart: Det gør jeg. Jeg læser rigtig mange krimier, men også alt muligt andet. Jeg kan rigtig godt lide at læse hvad man kalder chiclit, fantasy og science fiction og bare helt almindelig fiktion. Jeg elsker at læse.

Tine: Grådighed er overskriften på Krimimessen i Horsens i år. Hvad får det ord dig til at tænke på?

Stuart: Sushi! Det kan jeg spise indtil jeg føler mig virkelig utilpas og dårlig. Det er min grådighed. Helt sikkert min grådighed 😋

Tine: Hvis du skal sætte det ind i en krimisammenhæng, hvad ville du så tænke på?

Stuart: Alle krimier er baseret på, at ville have noget der ikke er dit. Nogens liv eller magt over dem, sex eller penge. Hvad som helst – det kommer alt sammen af grådighed.


Tine: Det var mit sidste spørgsmål. Tusind tak fordi jeg måtte interviewe dig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar