torsdag den 27. marts 2014

Anmeldelse: Jens Østergaard - Ritualet

 

Så er Jens Østergaard endelig tilbage med 3. del i serien om Thomas Nyland.

Denne gang skal Nyland opklare et mord, begået på en kvinde i dennes eget hjem. Kvinden er blevet slået og mishandlet til døde. Samtidig med fundet af kvinden, bliver en 3-årig dreng, kidnappet fra en tankstation beliggende lige overfor den myrdede kvindes hjem. Det er uvist om de to sager hænger sammen, men meget tyder på det. Thomas Nyland mener at kunne se, at der er noget rituelt i mordet og han søger hjælp hos den temmeligt menneskesky Natalja, som vi kender fra de første to bøger i serien.

Jeg havde store forventninger til denne bog, da dens forgænger ”Drengen og dæmonen”, var helt suveræn og spændingsmættet til det yderste. Selvom ”Ritualet” også er virkelig spændende, så lever den ikke helt op til sin forgænger på spændingsplanet. Den holder dog alligevel et vist tempo hele vejen og den bliver aldrig kedelig. Jeg kan godt li, at der ikke er så meget udenomshalløj og at hele bogen koncentrerer sig om opklaringsarbejdet. Jens Østergaard formår, at skabe et rigtig godt indtryk af Thomas Nylands personlighed alligevel.

Skal jeg komme med et par kritikpunkter, så må det være, at jeg ikke helt kan få øje på hvordan Nyland får det rituelle ind i gerningsstedet. Det virker et eller andet sted en smule søgt. Jeg synes det er lidt ærgeligt, hvis hovedparten af Østergaards bøger absolut skal bære præg af ritualer eller slavisk folketro. Så hellere noget mere uhygge, som han mestrer så godt. Selve plottet, er set før synes jeg – det var en lille smule ærgerligt, men trods alt ikke noget der ødelagde helhedsindtrykket af bogen.

3 krimiperler herfra...



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar