mandag den 16. juni 2014

Anmeldelse: A. J. Kazinski - Forfølgerne

I Forfølgerne, møder vi Asger, Beatrice, Julie og Casper. De 4 kender ikke hinanden særlig godt, men bor alle på samme vej. Snart er de alle - mere eller mindre imod deres vilje – igang med at forfølge fremmede mennesker. Hvad der starter uskyldigt ud, tager hurtigt fart og bliver til alvor for dem alle fire.

Jeg ved ikke helt hvad det er med den her bog, men den er skrevet i et sprog der på en eller anden måde fik mig til at tænke på hovedpersonerne som mindrebegavede. Barnagtige er måske et mere dækkende ord. Der var ikke nogen af dem, som jeg følte, at jeg kom ind under huden på, eller som jeg på en eller anden måde kom til at holde af, hvis man kan sige sådan om fiktive personer :) Alligevel, er Forfølgerne en bog der i høj grad fangede mig. Den satte masser af tanker igang allerede inden jeg begyndte læsningen. Kunne jeg selv finde på at forfølge en person? Svaret var selvfølgelig nej, selvom jeg i mine teenageår, morede mig med at følge efter tilfældige mennesker i gågaden, sammen med en veninde. Vi tog den dog ikke længere end et par hundrede meter, så det var ikke tilnærmelsesvis det samme som personerne i bogen her.
Forfølgelse er måske heller ikke det overordnede tema i bogen. Jeg oplevede det mere som skæbne sat op imod tilfældigheder. Tror du på skæbnen? Et spørgsmål der stilles flere gange igennem bogen. Tilfældigheder er der rigtig mange af i Forfølgerne. Faktisk så mange, at det grænsede til det irriterende. På den anden side, så er det måske en nødvendighed i en bog, der har netop det tema. Mange ting er urealistiske i Forfølgerne, men med undtagelse af få gange, hvor de trak den lidt for langt og jeg kom til at kede mig en anelse, så synes jeg faktisk rigtig godt om denne bog. Havde den været lidt mere seriøs, kunne den ha været en topklasse krimi.

Særlig meget krimi er der ikke over den, hvilket er lidt en skam. Den ligger og vipper mellem 3 og 4 krimiperler, men lander på 4 fordi jeg egentlig godt kan li de emner forfatterne tager op, og fordi de fik mig til at smile mange gange over de kommentarer og tanker personerne har.
A. J. Kazinski, er pseudonym for Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich :)