mandag den 16. februar 2015

Anmeldelse: Tess Gerritsen - Kirurgen

Jeg siger det bare lige med det samme. Jeg har fået en ny forfatter på min absolutte topliste. Jeg er fan af Tess Gerritsen. Kirurgen lægger hårdt ud allerede fra første side, hvor vi får morderens kyniske tanker serveret . Herfra kører det bare derudaf med masser af uhygge. Der er ingen pauser i det høje tempo ligesom der heller ikke holdes pauser i den snigende gru der præger hele bogen.

I Kirurgen møder vi første gang kriminalassisterne Thomas Moore og Jane Rizzoli. De står overfor, at skulle opklare et brutalt mord, hvor morderen skærer livmoderen ud på sine ofre og herfter skærer halsen over på dem og lader dem drukne i deres eget blod. Flere år tidligere, var en morder på spil med nøjagtigt det samme MO, men denne morder blev skudt af et af sine ofre. Hvorfra kender denne nye morder de præcise detaljer, som aldrig er blevet offentliggjort og hvordan kan det være, at han nu igen jager den overlevende kvinde, som skød og dræbte morderen fra dengang?

Hovedpersonerne Moore og Rizzoli er vidt forskellige. Moore er sympatisk, varm og rar. Rizzoli er sur og mandehadsk og jeg brød mig egentlig ikke særlig meget om hendes personlighed. Alligevel vinder hun på sin helt egen måde. Den overlevende kvinde, Dr. Cathrine Cordell, spiller også en ret stor rolle i bogen og hendes person er også en man har lyst til at følge.

Der er langt mellem bøger som denne. Krimier der giver en konstant gysen i hele kroppen, et højt tempo og et plot der ikke er til at regne ud. Kirurgen er støvsuget for tilfældigheder og der er en snørklet men meningsfuld, forklaring på alt hvad der sker. Er du til forfattere som Chris Carter, Cody McFadyen og Donato Carrisi – kan du som mig ikke få det blodigt og uhyggeligt nok, så er jeg sikker på, at denne bog vil være noget for dig. Jeg kan ikke få armene ned igen, i min begejstring over Kirurgen!!
Behøver jeg at nævne, at Kirurgen får 5 kæmpe krimiperler :)