torsdag den 26. marts 2020

Anmeldelse: Steffen Jacobsen - Løftet 1-4




Løftet er en miniserie i 4 dele, som findes som lydbog på Mofibo. Det er en nem lille bog at gå i gang med, hvis du som mig har lidt svært ved at samle tankerne om læsning i denne tid, hvor verden vender op og ned. Hvert afsnit varer lige omkring en time, eller knapt det halve, hvis du som mig, sætter hastigheden op.

Løftet handler om Nina, som sidder i fængsel. Hun er den hårdtslående type i mere end én forstand, kan man vist roligt sige. Nina bliver prøveløsladt og skal bo hos en person, som hun kender. Hvem det er, vil jeg ikke afsløre.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad formålet er med denne lille historie. Nina bliver sluset ud i samfundet, men hun har ikke brug for ro – Nina er en slags hævner med en ekstremt stor retfærdighedssans. Hendes tid i fængsel har gjort hende stærk og rå. Hun kæmper for en sag, som giver hende styrke, men som samtidig bringer en undren ind i mit hoved. Hvis man brænder så stærkt for at opnå noget vigtigt for én, vil man så bringe sig selv i fare og risikere at sætte sit mål over styr?

Hvis man kan se bort fra det lidt urealistiske i historien, så er det altså ret god underholdning. Jeg blev optaget af den med det samme og skyndte mig at skifte til næste afsnit, så snart et afsnit sluttede. Løftet er skrevet i et typisk Steffen Jacobsen-sprog, med både humoristiske og meget billedligt beskrevne detaljer. Selvom bogen er kort, så nåede jeg alligevel at sætte pris på Nina og kunne godt ønske mig mere om hende. Endnu engang tager jeg mig selv i at juble lidt over denne type karakter, som er en lille bitte smule superhelteagtig. Typen der tager hævn på en måde som får os læsere til at klappe i vores hænder og juble når det lykkedes. Vi kan jo håbe, at der kommer en del 2. Jeg krydser i hvert fald fingre.

Jeg giver den 3 perler, fordi den, selvom det er god underholdning, trods alt ikke er så lang, at den kan nå at komme i dybden med ret meget.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar