mandag den 30. marts 2020

Kend din krimiforfatter: Rikke Dahl

KEND DIN KRIMIFORFATTER - Rikke Dahl



  1. Hvor er du født og vokset op? Jeg er født og opvokset i Silkeborg. Da jeg var 11 år, boede jeg et halvt år i Bergen i Norge hos min fars familie, hvor jeg også gik i skole på en meget anderledes skole end den, jeg ellers gik på i Danmark. Det var en stor oplevelse, og jeg har sidenhen boet i Bergen tre gange mere. Så jeg ser også den som en barndomsby.
  2. Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 

  3. Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre søskende - hvor mange? Jeg har tre søskende: To halve og én hel, som det så smukt hedder. Jeg har en storebror, som bor i Oslo; en lillebror, som bor i København, og en lillesøster, som også bor i Oslo. Det er kun den midterste, altså min lillebror i København, som er min helbror. Så ja, en rigtig moderne familie med skilsmisser, halvsøskende og det hele J
  4. Hvor har du gået i skole? Jeg har gået på Th. Langs skole i Silkeborg og Møhlenpris Skole i Bergen.
  5. Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor? Yndlingsfag i de yngre klasse var mystisk nok matematetik?! Det fatter jeg jo ikke nu….
  6. Hvad var det værste fag og hvorfor? Jeg ved ikke, om jeg havde et direkte ”værste fag”, men jeg hadede, når vi skulle være ude i idrætstimerne, når det regnede. Min skole lå tæt på stadion, og nogle gange skulle vi derud og spæne rundt, mens vi blev plaskvåde.
  7. Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige? Haha. Min barndomsveninde Bine siger, jeg var ”mega modig.” Men jeg tror godt, jeg kunne være lidt strid.
  8. Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18~årige jeg et godt råd, hvad skulle det så være? Min ungdom var vist ret typisk provinsagtig. Jeg hang meget ud sammen med folk, som spillede musik. Jeg spillede ikke selv i et band, men det fyldte meget i vores liv. Når vores venner skulle spille live osv. Godt råd til mit 18-årige jeg….? Hmm…. ”Lad nu være med at tro, du har regnet alting ud, for det har du ikke.”
  9. Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single? Jeg bor sammen med min kæreste, som jeg har været sammen med i 5 år.
  10. Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn) To bonusser. En otteårig dreng og en tiårig pige. Jeg har rigtig gode forhold til begge.
  11. Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje? Nu bliver det måske pinligt, men jeg har sådan en lidt børneagtig smag, hvor jeg hverken drikker kaffe eller te. Jeg sidder altså og sutter i en cola eller en cocio, mens de andre drikker voksenting.
  12. Hvad er dine livretter? Sushi og pizza! Meget banalt 😊
  13. Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig ind) Bruger du musik i dine bøger? Som teenager dyrkede jeg virkelig den britiske scene med bands som Joy Division, The Cure, Bauhaus, New Model Army osv. Så det er nok den stil, jeg stadig falder lidt tilbage på. Min bror har engang gjort grin med, at jeg hører ”totusind bands, der alle sammen lyder som The Cure.” Det synes jeg nok er lidt overdrevent, men nok heller ikke helt forkert. I min første (og hidtil eneste) roman udspiller meget af handlingen sig omkring et gymnasierockband, så ja, musikken bliver brugt en del der.
  14. Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab? Jeg går vist bare op ret almindelige ting: At familielivet går godt osv; at jeg holder en god kontakt med venner og den slags. Jeg har ikke en eller anden bestemt hobby, jeg dyrker.
  15. Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter? Mange forskellige ting, men jeg underviste meget. Både på HF og Folkeuniversitetet, hvor jeg underviste i litteratur.
  16. Hvad fik dig igang med at skrive? Jeg skrev en masse historier, da jeg var barn. Sidenhen har jeg jo skrevet en masse opgaver og artikler. At forsøge mig med skønlitteratur var lidt en pludselig indskydelse. Det var ikke sådan en stor drøm, jeg havde. Men da jeg først begyndte, syntes jeg, det var sjovt.
  17. Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du? Hvordan fejrede du? Det var nogle vanvittige og travle dage. Jeg holdt reception på min gamle stambar, Märkbar på Vesterbro i København, dagen bogen kom ud. Vi festede til klokken 7 om morgenen, og jeg skulle op og tage toget til Silkeborg efter to timers søvn for så at holde reception på Pladeshoppens Kaffebar dér. Jeg var helt død… Så alt virvaret omkring selve bogen, lektørudtalelse, der kom på dagen osv, var sådan underlig fjernt, fordi jeg bare var så vanvittig træt og samtidig skulle sørge for at alle gæster havde det godt, var underholdt osv. Virkelig strange days.
  18. En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger eller hvilket som helst andet) Serien Sex and the City og skumslik.
  19. En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan? Cola og rødvin blandet sammen.
  20. Hvornår har livet gjort dig mest ked af det? Oh, det er svært. Der er så mange ting, der ikke er som det burde være. Børn, der mobber hinanden er noget af det ondeste, synes jeg.
  21. Hvornår har livet gjort dig mest glad? Ligeså svært. Når alt bare går godt, og jeg føler, der er en sammenhæng i tingene.
  22. Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller forfatter? Jeg læser en hel masse, ja! Stort set alle genrer. Har ingen speciel yndlingsforfatter, men holder meget af amerikanere som Don DeLillo, Richard Powers og Shirley Jackson.
  23. Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke har gjort eller turdet? Masser! Vil gerne skrive en slægtsroman, der strækker sig over generationer, men der går nok lige et par år endnu, selv om jeg en masse noter og storylines klar.
  24. Hvad er din dårligste vane? Rygning!
  25. Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til? At tage det ganske roligt.
  26. Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv? Jeg slapper godt af med tv-serier og bøger i sofaen.
  27. Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor? Jeg har kun udgivet én indtil videre. Den er jeg ok tilfreds med. Den kunne sikkert have været bedre, men sådan er det jo altid.
  28. Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine bøger? Jeg kan godt lide at få idéer til, hvordan plottet skal udvikle sig. Og overraske! Jeg laver en masse om undervejs, efterhånden som jeg skriver. Der er superfedt, når man lige pludselig får den der klarhed: ”Neeej, det er jo SÅDAN, det skal være!” Vigtigst for mig er det nok, at karaktererne fremstår troværdige. Jeg dyrker hverken helte eller superskurke. Måske nogle idealister og lidt dumme svin, men jeg mener ikke, jeg går i ekstremerne.
  29. Nævn en fun fact eller flere om dig selv. Jeg mener selv, at jeg har opfundet TARTELETKAGEN!
  30. Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved din computer og er igang med at skrive? Jeg prøver at skrive så meget som muligt ned undervejs. Hvis jeg ikke lige har papir ved hånden, skriver jeg det som note på min telefon. Men for det meste har jeg noget papir, og det er virkeligheden et frygteligt rod, fordi jeg ikke er særlig struktureret.
  31. Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige? Min kæreste siger, jeg roder helt vildt!
  32. Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende? Hmm…. Det har jeg faktisk aldrig spurgt folk om. Er ikke helt sikker på, at jeg vil vide det 😉
  33. Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver? Derhjemme ved mit stuebord.
  34. Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) Ja. Det er et frygteligt rod. Jeg skriver som sagt meget ned på papir undervejs, så det er et frygteligt kaos, inden jeg efterhånden får det sat sammen. 
  35. Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med? Nej. Min kæreste og jeg spiller badminton med nogle venner en gang om ugen, men det er mest for sjov.
  36. Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier? En stor politisk konspirationsteori. Man ved selvfølgelig ikke, men lige nu ligger det ikke ligefor.
  37. Hvor vil du helst holde ferie? Det kommer an på, hvilken slags ferie det er. Men jeg foretrækker nok storbyer. Jeg har boet i New York, fordi jeg læste på Columbia University, og dér vil jeg gerne snart over igen.
  38. Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad ville du sige til vedkommende? Nu har jeg jo kun udgivet én. Der var en masse unge mennesker med. Hvis jeg kunne sige noget til dem, ville det være ”Tænk jeg nu godt om, før I gør noget helt vildt dumt”, men hvis det var muligt, og de havde fulgt mit råd, ville der ikke være nogen bog.
  39. Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser? Ja. Jeg arbejder på en bog, der foregår i samme univers som den første. Det er ikke en to’er som sådan, for den handler om helt andre personer, og det er en helt ny problematik. Kort fortalt handler den om, at en lokal mand, en tidligere verdensberømt fodboldspiller, pludselig forsvinder, mens man er ved at optage en dokumentarfilm om ham. Hvordan påvirkes byen af dette? Hvilke teorier dannes der, og hvordan er det, når ens by pludselig bliver genstand for mediernes opmærksomhed? (Og ja, så skal man jo også finde ud af, hvorfor han er forsvundet, og om hvordan det hænger sammen med andre underlige ting, der sker i byen)
  40. Det sidste spørgsmål er dit. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv eller andet. Her må du skrive lige præcis hvad der falder dig ind. Jeg håber, at den der møgcorona snart udryddes, så vi alle sammen igen kan mødes på normal vis! Aaaaarggh!

TAK FORDI DU VILLE LEGE MED!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar