mandag den 15. juli 2013

Anmeldelse: Elsebeth Egholm - Eget ansvar


Bagsidebeskrivelsen: 
Sommer og hedebølge i Århus. Dicte Svendsen rammes rammes på sit ømmeste punkt, da hendes datter Rose og kusinen Anne Marie, kidnappes fra Dicte og Roses fødselsdag i Århus midtby. Peter, Dictes bortadopterede søn, forsøger at redde pigerne, men uden held. 

Tidligere samme dag er en kendt flygtningeadvokat fundet død i sin udbrændte seng, og få dage senere, finder et ungt par en afsavet hånd fra en afrikansk kvinde. 

Efterforskningsleder, John Wagner, forsøger at kæde sagerne sammen. Dicte opgiver at arbejde sammen med politiet da gerningsmændene truer med at lade pigerne dø. Tiden er knap. Hvad er det hun har, som kidnapperne ønsker? Bunder alt dette i hendes egne tvivlsomme tidligere valg? Er katastrofen i virkeligheden hendes eget ansvar?

Og netop ansvar er der en hel masse snak om i den her bog. På den gode måde. Det sætter en masse tanker igang.  Det gjorde det i hvert fald hos mig. Specielt omkring Jehovas vidner og de tanker Dictes søster Sofie begynder at gøre sig, men osse på andre områder og sådan noget med ansvar, kan jo altid relateres til flere områder i livet :) 

Jeg havde glædet mig virkelig meget til den her bog, for jeg er vild med alle de forrige. Både dem der handler om Dicte, men osse med den forrige som mest er om Peter. Jeg troede egentlig at de ville blive forenede i denne bog og dét glædede jeg mig til. Jeg er ved at være en lille smule træt af voksen mand som blir ved at opføre sig som lille forurettet barn på 4. Hun har forsøgt at forklare sig. Godtnok på en vildt ufølsom og klodset måde (hvilket osse er irriterende), men hun har dog forklaret sig og rakt hånden ud og vist ham at hun vil ham. Det irriterer mig at han blir ved at modarbejde hende og i det hele taget, så modarbejder de allesammen hinanden i den her bog. Hele 4 personer er igang med at opklare sagen parallelt med hinanden på et tidspunkt + de løse som ikke helt tæller med fordi de kun er biroller :) Det blir altså osse lige en anelse trættende i længden at de ikke bare kan være venner og hjælpe hinanden. Det er jo heller ikke naturligt med alle de tilfældigheder som alle de mennesker som kender hinanden, kommer ud for. Men... det var så vist osse hvad jeg havde at sige af negative ting. Jeg synes det er en god og fængslende bog. Jeg havde lyst til at læse i den hele tiden og når jeg holdt pause, var det som om jeg stadig var helt fyldt op af Dicte, Wagner, Bo og alle de andre.  Måske bare fordi jeg synes jeg kender dem så godt, efter at ha fulgt dem igennem så mange bøger :) 
Det var lidt sjovt at læse den, efter at der er blevet lavet en tv-serie over bøgerne. Pludselig dannede jeg ikke længere mine egne indre billeder af Dicte, Peter, Bo og Wagner og hvem der ellers er med. Det kunne måske ødelægge læseoplevelsen for nogen, men jeg synes egentlig bare det gjorde det hele lidt mere positivt og virkeligt! 

Jeg er vild med "Eget ansvar" men lander på 4 krimiperler pga tilfældighederne der er liiiiige lovligt tilfældige, samt alle amatørdetektiverne og politibetjentene der modarbejder hinanden i stedet for at samarbejde :) Men 4 ud af 5 er nu osse ret godt :) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar