tirsdag den 7. april 2020

Kend din krimiforfatter: Katrine Engberg


KEND DIN KRIMIFORFATTER -_Katrine Engberg







  1. Hvor er du født og vokset op? I Kartoffelrækkerne på Indre Østerbro i København.
  2. Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 
  3. Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre søskende - hvor mange? Begge mine forældre er akademikere - min mor er lektor i Nygræsk, min far var filolog. Jeg har en storesøster, som udvikler sundhedsprodukter og er ridefysioterapeut.
  4. Hvor har du gået i skole? På Østerfarimagsgade Skole, eller ØF, som vi kaldte den. Skolen lå for enden af min vej, så jeg kunne gå hjemmefra, når klokken ringede.
  5. Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor? Dansk. Jeg har altid elsket at læse, skrive og finde på historier.
  6. Hvad var det værste fag og hvorfor? Jeg var virkelig ikke særlig god til sløjd. Min lærer undlod at give mig karakter og skrev i stedet bare “Flink elev” i karakterbogen.
  7. Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige? At jeg var lille (et hoved mindre end de andre ind til niende klasse), klog og havde en underlig familie.
  8. Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18~årige jeg et godt råd, hvad skulle det så være? Jeg var ikke specielt god til, eller vild med, at være ung. Det har taget mig mange år at blive moden og begynde at tage ansvar for mit liv. Hvis jeg kunne give mit atten-årige selv et råd, skulle det være “Hold så op med at plukke de øjenbryn!”
  9. Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single? Jeg er gift med Timm Vladimir, som jeg har været sammen med i 16 år.
  10. Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn). Vi har en søn på ti år, som hedder Cassius (efter Cæsars banemand og bokseren Cassius Clay/Muhammed Ali)
  11. Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje? Kaffe! Og den skal være stærk. Jeg lærer aldrig rigtigt at forstå te, selvom jeg gerne ville.
  12. Hvad er dine livretter? Alt godt fra havet og friskbagt brød med tandsmør og ost. Og hvidvin til!
  13. Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig ind) Bruger du musik i dine bøger? Jeg hører en del opera men derudover er jeg en poptøs, som er flasket op med (og stadig elsker) Prince. Lige nu er jeg helt vild med Phlake.
  14. Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab? Min familie og mine nærmeste venner betyder alt for mig. Jeg knytter mig ikke let til folk, til gengæld vil jeg gå gennem ild og vand for dem, jeg elsker. Min største ambition i livet er at nyde og bevare den kærlighed.
  15. Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter? Jeg arbejdede som danser og koreograf indenfor teater og tv.
  16. Hvad fik dig igang med at skrive? Jeg har egentlig altid skrevet og bare ikke vist det til nogen, men i forbindelse med en jordomrejse med Timm i 2006 skrev jeg en rejsedagbog, som blev udgivet bagefter. Det gav mig modet til at tage det mere seriøst. Men det tog stadig ti år derfra.
  17. Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du? Hvordan fejrede du?  Jeg debuterede med Krokodillevogteren i februar 2016, en uge før jeg også debuterede som teaterinstruktør. Det var en ret vild tid. Men jeg mærkede så tydeligt, hvor kærligheden lå, og hvad jeg ville lave resten af mit liv. På premiereaftenen sagde jeg til Timm: “Jeg er færdig med teateret, fra nu af vil jeg kun skrive.” Og det har holdt stik.
  18. En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger eller hvilket som helst andet) Sodavand. Jeg kan simpelthen ikke lide det.
  19. En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan? Jeg elsker ansjoser, det har jeg vist rimelig meget for mig selv.
  20. Hvornår har livet gjort dig mest ked af det? Da min far døde.
  21. Hvornår har livet gjort dig mest glad? Da det lykkedes at blive gravid med Cassius.
  22. Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller forfatter? Jeg læser hver eneste dag, og har gjort det siden jeg lærte at læse, kun skønlitteratur, men lige så gerne romaner som krimi. To af mine yndlingsforfattere er Ruth Rendell og Donna Tartt.
  23. Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke har gjort eller turdet? Som forfatter bevæger man sig hele tiden på kanten af noget, man ikke rigtigt tør. Det er det, der er det spændende. Så ja, jeg har masser af emner, der ligger og venter på, at jeg bliver modig nok.
  24. Hvad er din dårligste vane? Jeg er ekstremt sensitiv over for lyde og lugte, og det kan være noget af en belastning for dem, man bor sammen med. Min mand synes virkelig, det er træls, at jeg hele tiden åbner vinduer og beder ham om ikke at snøfte, haha.
  25. Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til? Jeg har en god indlevelsesevne i andre mennesker og så er jeg ekstremt disciplineret.
  26. Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv? Sejler en tur med familien og gode venner og holder picnic på vandet, bader og drikker vin i solnedgangen.
  27. Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor? Jeg er på samme tid utilfreds med og helt vildt stolt af alle mine bøger. En bog kan ALTID blive bedre, og jeg bliver aldrig helt færdig med dem, men jeg er samtidig meget stolt af det, de er blevet til, og alle de mennesker de har nået. Men lige nu er jeg MEGET glad for den bog, jeg er ved at skrive — Isola.
  28. Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine bøger? Jeg elsker alt ved det! Idéudviklingen, selve skrivefasen, samarbejdet med min redaktør og mødet med læserne. Det hele er sjovt og udfordrende og fedt! For mig er det vigtigt, at der er mere på spil i bøgerne, end plottet og spændingen. Læserne skal helst føle noget for tematikken og for karaktererne.
  29. Nævn en fun fact eller flere om dig selv. Jeg har ikke højdeskræk, men er rædselslagen for at køre bjergkørsel. Nålesving?! Jeg får koldsved og kvalme bare af at skrive ordet.
  30. Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved din computer og er igang med at skrive? Jeg har altid en notesbog i tasken.
  31. Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige? Jeg tror, de ville sige, at jeg er loyal, autentisk og rimelig ærlig, arbejdsom og utålmodig, god til at elske og dårlig til at bede om hjælp.
  32. Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende? Hvor sindssygt privat, jeg egentlig er. Jeg kan virkelig godt lide mennesker og er egentlig ret åben, men kun til et vist niveau. Det er de færreste, der bliver lukket helt ind, men dem elsker jeg så til gengæld resten af livet. Ret krebse-agtigt, tror jeg nok.
  33. Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver? Ved mit skrivebord på mit arbejdsværelse hjemme i vores lejlighed. Siddende i den arbejdsstol, jeg har arvet fra min far, og med udsigt til det hus, hvor jeg voksede op, og hvor min mor stadig bor. Her er jeg tryg og fokuseret.
  34. Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 
  35. Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med? Jeg er gammel danser og elsker stadig dans og teater. Boldsport siger mig ikke en dyt.
  36. Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier? Børn, der bliver mishandlet, og udpenslet vold og brutalitet er slet, slet ikke noget for mig, hverken som læser eller som forfatter.
  37. Hvor vil du helst holde ferie? Vi har en rejse til Italien med vores bedste venner planlagt til efteråret, og den drømmer jeg om at kunne komme afsted på, selvom odds’ene ikke er gode.
  38. Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad ville du sige til vedkommende? Jeg ville gerne spise middag med Esther de Laurenti, høre hendes gamle vinylplader og drikke rødvin, og så ville jeg takke hende for alt det fantastiske, hun har givet mig.
  39. Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser? Bind fem i serien om Kørner og Werner, som kommer til at hedde Isola og have et underliggende tema om ensomhed. Det føles skræmmende relevant lige nu.
  40. Det sidste spørgsmål er dit. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv eller andet. Her må du skrive lige præcis hvad der falder dig ind. Lige nu har jeg kun lyst til at minde alle om, at krisen er forbigående. Hver morgen vågner jeg og siger til mig selv: This too shall pass.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar