onsdag den 1. april 2020

Kend din krimiforfatter: Jens Strandbygaard

KEND DIN KRIMIFORFATTER: Jens strandbygaard


  1. Hvor er du født og vokset op? Jeg er født i 1970 på Egvad Hospital i Vestjylland, og vi flyttede da jeg var 5 fra Skjern til Stauning, hvor jeg i de første år ikke forstod, hvad de sagde, selvom det kun var 8 kilometer fra Skjern. Men de talte meget vestjysk derude.
  2. Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 
  3. Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre søskende - hvor mange? Jeg har 3 søskende.En storesøster, Pia og to yngre brødre, Ole og Per, der er tvillinger. Min far drev et trykkeri, som min bror Ole nu driver og min mor var sygeplejerske foruden mange andre mærkelige beskæftigelser over tid. Hun lavede bandt andet smykker, spil og meget andet.
  4. Hvor har du gået i skole? I Stauning, senere Skjern og så på gymnasiet i Tarm.
  5. Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor? Dansk. Jeg elskede at skrive historier.
  6. Hvad var det værste fag og hvorfor? Håndgerning. Jeg skulle altid strikke vanter, og jeg hadede at strikke.
  7. Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige? Jeg var lidt af en nørd, tror jeg. Jeg spillede golf som en af de eneste på skolen og rodede med elektronik i fritiden. Meget mærkelig egentlig.
  8. Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18~årige jeg et godt råd, hvad skulle det så være? Den var festlig. Og skulle jeg give et råd ville det nok være at slappe af, bruge masser af penge og at købe aktier i Google, så snart de blev børsnoteret.
  9. Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single? Jeg er gift med Charlotte, der er personlig træner og driver Strongwomen.dk.
  10. Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn) Jeg har Anna, der er 17 og går i 2.g. på Aarhus Statsgymnasium.
  11. Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje? Kaffe. Sort. Stærk.
  12. Hvad er dine livretter? Det er nok spaghetti og kødsovs. Men jeg spiser stort set alt på nær koriander. Jeg bryder mig virkelig ikke om koriander.
  13. Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig ind) Bruger du musik i dine bøger? Jeg er stor Motown fan foruden funk og R&B. Jeg bruger lidt musik i mine bøger, hvis jeg mener, det kan være relevant for at få et subtilt budskab igennem. I Jihadbruden refererer jeg for eksempel til Unchained Melody fra Righteous Brothers. Det er et vink med en vognstang til den opmærksomme læser om, hvad der foregår i Daniels hoved.
  14. Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab? Mit arbejde som direktør for Gekkobrain.
  15. Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter? Jeg har været iværksætter siden 1995 med forskellige firmaer bag mig. Nogle mere succerige end andre.
  16. Hvad fik dig igang med at skrive? Jeg har altid skrevet. I gymnasiet ernærede jeg mig som klummeskribent og skrev desuden nogle halvdårligt researchede artikler for Ringkøbing Amts Dagblad.
  17. Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du? Hvordan fejrede du? Den første var en fagbog i 2010 eller 2011. Det var en dejlig følelse, en slags mission accomplished. Anden gang var i 2017 med Mekkalinjen, og det var en stor oplevelse at se en roman med mit eget navn på og min egen titel. Jeg fejrede det sikkert med en kold IPA. Jeg husker det ikke helt.
  18. En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger eller hvilket som helst andet) Fodbold i TV.
  19. En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan? At være alene.
  20. Hvornår har livet gjort dig mest ked af det? De gange, jeg har mistet nogle, jeg holder af og de gange, hvor jeg er blevet snydt af folk, jeg stolede på.
  21. Hvornår har livet gjort dig mest glad? Når ting lykkes. At blive gift. At få Anna. At få en stor ordre. At sælge en virksomhed. At få en bog udgivet. Men det kan også være i det helt små, når jeg er på jagt, hører fuglene synge, ser solen stå op og dyrene titter frem. Så er jeg meget glad.
  22. Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller forfatter? Jeg læser alt muligt. Jeg læser udenlandsk litteratur, dansk litteratur, krimier, spændingsromaner, sjove romaner og eftertænksomme romaner. Jeg læser både på dansk og engelsk og altid på min Kindle.
  23. Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke har gjort eller turdet? Ja. Jeg har en bog, der kan læses forfra og bagfra i tankerne. Den er weird.
  24. Hvad er din dårligste vane? Jeg damper.
  25. Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til? At holde tale.
  26. Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv? Så sidder jeg i udestuen med familien og får en IPA og hygger. Og har jeg lidt bedre tid, kører jeg på jagt.
  27. Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor? Malaria. Det var en fed historie bygget på egne oplevelser. Og jeg lykkes med at få den skrevet, som jeg havde planlagt.
  28. Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine bøger? Det er, at man kan slappe af og stresse ned, når man skriver på en roman eller tænker på plot, scener eller karakterer. Det river dig ud af hverdagen.
  29. Nævn en fun fact eller flere om dig selv. Jeg spiser havregryn hver morgen. Alle ugens 7 dage. 365 dage om året. Kun havregryn med mælk og jeg elsker det.
  30. Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved din computer og er igang med at skrive? Det gør jeg heller ikke Af og til smider jeg en note ind på telefonen, men ellers prøver jeg at huske idéerne, hvad jeg dog ikke kan.
  31. Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige? At jeg er fokuseret.
  32. Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende? At jeg kan dødløfte 140 kg. Eller måske at jeg er ret flink. Eller måske begge dele.
  33. Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver? På mit kontor eller på en fortovscafé, når jeg er ud at rejse.
  34. Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 
  35. Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med? Nej. Jeg dyrker selv sport, men jeg gider ikke se det i TV.
  36. Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier? Pædofili.
  37. Hvor vil du helst holde ferie? I et jagtområde i de tyske bjerge.
  38. Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad ville du sige til vedkommende? Hovedpersonen i min kommende roman, Asger. Og jeg ville sige til ham, at hvis han betalte mig en million kroner, ville jeg til gengæld skrive en scene lige efter hans hoved.
  39. Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser? Min næste roman har arbejdstitlen Marmorhimmel. Den er ikke en fortsættelse i Poseidon-serien, som jeg lige lader hvile et øjeblik. Marmorhimmel er en krimi mere end en spændingsroman, og den er den sværeste men også bedste roman, jeg endnu har arbejdet på.
  40. Det sidste spørgsmål er dit. Her må du skrive præcist hvad der falder dig ind. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv eller andet? Glæd dig til ”Marmorhimmel” - det bliver en stor læseoplevelse!

Tak fordi du ville lege med!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar