onsdag den 22. april 2020

Kend din krimiforfatter: Thomas Krohn


1. Hvor er du født og vokset op?
Jeg er født i Søborg i 1972, men boede i Hillerød fra jeg var 1 år til jeg var 11 år. Derefter flyttede
mine forældre til Jylland, hvor de købte et lille landsted mellem Randers og Viborg. Så er opvokset
midt i skoven og midt i naturen.

2. Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 


3. Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre
søskende - hvor mange?
Jeg er enebarn. Min mor var sygeplejerske og min far var forsker indenfor mælkekvæg.

4. Hvor har du gået i skole?
Gik først i skole i Hillerød på Marie Mørks Skole, og derefter et par år på Hammershøj Centralskole
før jeg tog de sidste to år på Randers Realskole. Gymnasiet var på Randers Amtsgymnasium

5. Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor?
Jeg har altid haft biologien som yndlingsfag. Og derefter historie, specielt i gymnasiet, hvor der kom
mere kød på.

6. Hvad var det værste fag og hvorfor?
De sproglige fag har altid været en udfordring, og har måttet kæmpe med både tysk og fransk.

7. Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige?
Jeg har nok altid været lidt nørdet og en enspænder. Jeg har aldrig dyrket det sociale meget.

8. Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18-årige jeg et godt råd, hvad skulle det så være?
Jeg tænker, den har været ganske udmærket. Jeg har ikke følt den som værende særlig
problematisk, eller haft behov for et stort oprør. Et råd skulle nok være at følge sine drømme, hvilket jeg i høj grad har gjort gennem hele livet.

9. Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single?
Jeg er i fast forhold med Heidi og har været det i de sidste 10 år.

10. Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn)
Jeg har to børn fra et tidligere forhold, Elizabeth på snart 16 år og Andreas på 12.

11. Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje?
Jeg er til kaffe, og det meste af tiden sort. Jeg kan dog godt nyde en cappuccino indimellem.

12. Hvad er dine livretter?
Oksekød er klart min favorit, og gerne i form af en steak eller en god steg. Og gerne med tilbehør i
form af grøntsager og en god chilibearnnaise. Men jeg er generelt ikke kræsen, så spiser det meste
med undtagelse af broccoli.

13. Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig ind) Bruger du musik i dine bøger?
Musik er alt efter hvilket humør jeg er i, så har ikke nogen egentlig favorit. Til daglig er det oftest,
hvad der bliver spillet på P3. Ellers er jeg glad for de nye danske bands, såsom Jung, Katinka,
Ganger, samt sing-a-song-writere, som har noget på hjerte. Rock som Queen lytter jeg også gerne
til. Musik spiller en rolle i mine bøger, hvor U2 blev brugt i min bog ’Kampen om DRAGON’, mens min nyeste karakter Jacob Detlev er stor fan af Magtens Korridorer, da han er tidligere studiekammerat med forsangeren Johan Olsen. Så i bøgerne med Jacob Detlev bliver tekster fra Magtens Korridorer brugt undervejs.

14. Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab?
Jeg er ølbrygger, og har brygget øl de sidste 5-6 år. Jeg brygger kun hvedeøl, men har altid 5-6
forskellige slags på lager.

15. Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter?
Jeg er uddannet neurobiolog, og har en phd indenfor dyrevelfærd. Jeg arbejdede 12 år som forsker
og underviser på universitetet og i de sidste 8 år har jeg arbejdet i det private erhvervsliv med
medicinsk udstyr (i øjeblikket høreapparater).

16. Hvad fik dig igang med at skrive?
Da jeg forlod universitetet, hvor jeg årligt havde skrevet 2-3 artikler med forskningsresultater,
kunne jeg mærke at jeg savnede at skrive noget, som var mit. Så i 2012 udgav jeg min første bog,
nemlig børnebogen ’Ræven Sniff’.

17. Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du? Hvordan fejrede du?
Egentlig var det jo bare en bog som kom ud, så jeg gjorde ikke noget specielt. Så ingen fejring eller
noget. Den gang kendte jeg ikke noget til bogbranchen eller hvordan andre gjorde tingene.

18. En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger eller hvilket som helst andet)
Den store bagedyst…jeg har svært ved at se, hvorfor man skal se på kager, når man ikke kan spise
dem.

19. En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan?
Har ikke lige noget bud

20. Hvornår har livet gjort dig mest ked af det?
Jeg er ikke den meget emotionelle type, men at miste gør altid en ked af det, og man ville ønske, at
man kunne gøre noget, så tingene var anderledes.

21. Hvornår har livet gjort dig mest glad?
Jeg glædes over, når tingene jeg har sat mig for lykkedes, men glæder mig også over andres succes,
når jeg ved, at det er noget, som de har kæmpet for.

22. Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller forfatter?
Ja, jeg læser også selv. Ikke så meget, som jeg gerne ville, da det er svært at finde tiden til det med
et fuldtidsjob og fritiden bliver brugt på at skrive selv. Jeg er meget fascineret af den islandske forfatter Arnaldur Indridason, da han formår at få den islandske natur med i sine bøger på en meget mørk og dyster måde.

23. Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke har gjort eller turdet?
Mit forfatterskab er stadig ungt, så der er givetvis mange ting, som jeg gerne vil prøve i årene frem.
Lige nu synes jeg, at jeg har hænderne fyldt og jeg stadig lærer.

24. Hvad er din dårligste vane?
Jeg bider neglerødder.

25. Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til?
Jeg er en ganske habil håndværker og gør-det-selv mand.

26. Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv?
Det er sjældent jeg gør det, men ellers må det være med en god film og et godt glas rom. Jeg har
fået øjnene op for, hvor fremragende og alsidig rom kan være.

27. Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor?
Som tidligere nævnt, så er mit forfatterskab ungt, men er faktisk rigtig godt tilfreds med min
psykologiske thriller ’Med alle midler’, hvor det er lykkedes at få fremstillet en troværdig
hovedrolle, som de fleste læsere hader.

28. Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine bøger?
Det er, at man som forfatter kan lege med ideer og skøre indfald uden at skulle føre dem ud i livet.
Ingen kommer til skade i den virkelige verden, men kun i forfatterens fantasi og senere i bøgerne.
Jeg vil gerne have mine bøger fremstår som noget, der faktisk kunne ske i virkeligheden den dag i
morgen, og de på den måde udstråler realisme. Samtidig gør det ikke noget, hvis læseren også får
en smule faglig viden med, når han eller hun læser historien.

29. Nævn en fun fact eller flere om dig selv.
Har ikke umiddelbart nogen.

30. Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved din computer og er igang med at skrive?
Hvis jeg ikke er ved computeren, må jeg gemme det i hovedet. Ellers bruger jeg meget elektroniske
post-its og whiteboard, både elektronisk og fysisk.

31. Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige?
Meget introvert, altid i gang med mange planer, der som regel bliver til noget

32. Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende?
At jeg godt kan være social, og jeg har en stor viden om mange ting

33. Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver?
Jeg skriver på kontoret ved skrivebordet. Der har jeg mine ting og noter.

34. Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 


35. Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med?
Nej, sport fylder ikke meget i min hverdag, men kan godt nyde en god landsholdskamp i håndbold.

36. Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier?
Jeg tror ikke, jeg har nogen tabuer, som jeg ikke ville skrive om, hvis det passer ind i fortællingen.
Men jeg kan ikke umiddelbart se, at genfærd og monstre har en plads i mine bøger.

37. Hvor vil du helst holde ferie?
Jeg er meget begejstret for at rejse og se verden, så hele verden ligger åben, når jeg skal holde
ferie. Men ligesom resten af verden kan være spændende at udforske, så er der også mange steder
i Danmark, som kan give store oplevelser. Så jeg foretrækker at holde ferie i både udlandet og
herhjemme.

38. Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad ville du sige til
vedkommende?
Jeg ville gerne møde Sara Neuville fra ’Med alle midler’, da hun er en meget spændende person og
en ægte Femme Fatale, som kunne være interessant at få en snak med om etik og moral.

39. Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser?
Jeg er i gang med bog nummer to om Jacob Detlev. Den får titlen ’Virussen fra Rusland’ og er en
selvstændig opfølger til ’Døden fra Syrien’, som er udkommet i marts 2020.
Jacob står overfor en række udfordringer, som involvere russiske biologiske våben, et
Folketingsvalg og et indvandrerfjendsk parti.

40. Det sidste spørgsmål er dit. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv eller andet. Her må du skrive lige præcis hvad der falder dig ind.






Har ikke nogen her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar