torsdag den 16. april 2020

Kend din krimiforfatter: Lotte Petri

KEND DIN KRIMIFORFATTER: Lotte Petri



1. Hvor er du født og vokset op? 
Født i Roskilde. Boede i Avnstrup, nær Hvalsø, hvor jeg voksede op med min familie i en embedsbolig nær Avnstrup Plejehospital, hvor min far var psykiater og adm. overlæge. Siden flyttede vi til Klampenborg

2. Må vi se et billede af dig som barn (eller ung? - hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar) 



3.Hvordan var dine familieforhold (forældre - hvad arbejder/arbejdede de som, ældre/yngre søskende - hvor mange?
Min far var som sagt overlæge og psykiater, min mor var afd. sygeplejerske på St. Lukas Stiftelsen. 2 storesøstre (viceskoleinspektør, musikpædagog med eget musikinstitut) og 1 storebror (afdelingslæge)

4. Hvor har du gået i skole?
Først på Osted Fri- og Efterskole. Siden Skovgårdsskolen i Charlottenlund.  

5. Hvad var dit yndlingsfag og hvorfor?
Dansk og biologi. Jeg holdt meget af at læse og skrive – og jeg elskede alt med dyr (og gør det stadigvæk)

6. Hvad var det værste fag og hvorfor?
Matematik. Jeg havde en streng lærer, og vi var bare aldrig på bølgelængde. 


7. Hvis dine venner fra dengang skulle beskrive dig, hvad ville de sige?
At jeg var glad og elskede sjov og ballade. 

8. Hvordan var din ungdom? Hvis du skulle give dit 18~årige jeg et godt råd, hvad skulle det så være?
Jeg gik på gymnasiet og på universitetet, hvor jeg var på udvekslingstur til Caen i Normandiet. Jeg var meget seriøs og var samtidig glad for at feste. Et godt råd er at følge sin passion. 

9. Er du i et parforhold (fx gift og med hvem) eller single? 
Jeg er gift med Christian Petri.

10. Har du børn? (Hvor mange, hvor gamle, hvilket køn)
Jeg har to store børn på hhv. 24 og 26 år gamle. Marie-Louise og Andreas-Nicolai. Chr. Har 2 store drenge Emil og Kasper

11. Fortrækker du kaffe, te eller noget helt tredje?
Kaffe med mælk

12. Hvad er dine livretter?
Fjordrejer, hjemmekogte (jeg gør det selv)

13. Hvilken musik er din favorit (sang, stil, gruppe, solist ... hvad der lige falder dig ind) Bruger du musik i dine bøger?
Chopins klaverkoncerter. Jeg bruger nogle gange musik i mine bøger, men det er sjældent

14. Hvad er du passioneret omkring udover dit forfatterskab?
Jeg elsker at lave mad

15. Hvad arbejdede du med, før du blev forfatter?
Marketingchef i Dansk Erhverv

16. Hvad fik dig igang med at skrive?
Prøve kræfter med mit humanistiske og kreative jeg (jeg er uddannet cand.mag.)

17. Hvordan var oplevelsen i forbindelse med din første udgivelse? Hvad følte du? Hvordan fejrede du?
Det var helt vildt. Jeg fejrede det med en stor reception og senere fest

18. En ting som alle andre synes at kunne lide, undtagen dig? (musik, mad, bøger eller hvilket som helst andet)
Jeg er ikke så vild med skumbananer

19. En ting som alle andre synes IKKE at kunne lide, men du kan?
Ost med honning, jeg putter syltetøj og gelé på virkelig mange ting

20. Hvornår har livet gjort dig mest ked af det?
Dødsfald i familien er forfærdeligt

21. Hvornår har livet gjort dig mest glad?
Mine børn og mand

22. Læser du selv bøger? Hvis ja, hvilken genre og har du en yndlingsbog- og/eller forfatter?
Rosens navn af Umberto Eco. Ellers læser jeg mange krimier og faglitteratur om det, jeg skriver om, fx retsmedicin

23. Er der noget i dit forfatterskab du ønsker at prøve kræfter med, men endnu ikke har gjort eller turdet?
En konventionel roman, måske

24. Hvad er din dårligste vane?
Overspringshandlinger

25. Hvad synes du selv, at du er helt vildt god til?
At lave store madprojekter, som lykkes

26. Hvad gør du, når du skal slappe af og forkæle dig selv?
Løbe en lang tur og hygge med en god bog

27. Hvilken af dine egne bøger er du mest tilfreds med/stolt af? Hvorfor?
Min nye bog Åndemaneren, (MOFIBO/People’s Press) hvor jeg var i Grønland for at researche om vinteren. Det var vildt, og jeg synes, den blev ret god

28. Hvad er det bedste ved at skrive krimier og hvad er vigtigt for dig i dine bøger?
Den skal være spændende, og alt skal spille

29. Nævn en fun fact eller flere om dig selv. 
Jeg har en gul labrador som hedder Bella, som sørger for, at jeg holder mine pauser

30. Hvordan holder du styr på de idéer du får til dine bøger, når du ikke sidder ved din computer og er igang med at skrive?
Hm, det er også svært. Jeg har en notesbog og en ”idebank” på computeren. 

31. Hvis dine nærmeste skulle beskrive dig idag, hvad ville de sige?
At jeg er rimelig stædig (det at jeg har forfulgt forfatterdrømmen)

32. Hvad overrasker folk mest, når de lærer dig bedre at kende?
At jeg arbejder mindre struktureret, når jeg skriver

33. Hvor arbejder du bedst og mest fokuseret når du skriver? 
Om morgen, før alle står op

34. Må vi se dit skrivebord/arbejdsbord? (Hvis ja, vedhæft gerne et billede sammen med dine svar)
Ja, jeg vedhæfter billede af mit nye eksil 



35. Er der en sport du går op i og evt et hold eller flere, som du holder med?
Faktisk ikke, sorry

36. Hvad ville du aldrig skrive om i dine krimier?
Der er en grænse for alt, men virkeligheden overgår fantasien. Nogle gange skal man faktisk gengive virkeligheden i en lidt blidere version

37. Hvor vil du helst holde ferie?
Her i Danmark, måske på Bornholm

38. Hvis du kunne møde en person fra dine bøger, hvem skulle det være og hvad ville du sige til vedkommende?
Det kunne være sjovt at møde Sofie Engell (Blodengel). Jeg vil sige, at hun måske skal holde sig fra ham Claus J(men mon hun lytter efter?)

39. Hvad arbejder du på lige nu? Kan du løfte sløret for en lille teaser?
Blodengel 3 med Sofie Engell. En teaser er nok lidt for tidligt, men det bliver helt sikkert uhyggeligt spændende

40. Det sidste spørgsmål er dit. Er der noget du ønsker at sige, fortælle om dig selv eller andet. Her må du skrive lige præcis hvad der falder dig ind.
Jeg burde nok sidde og skrive på Blodengel 3 lige nu, men det er påske lørdag, så måske venter jeg til i morgenJ











Ingen kommentarer:

Send en kommentar